نقشه نیمروز 19 شهریور 99

تحلیل بورس امروز | پیش بینی هفته بعد

14:37 - 1400/01/21
آیا با رسیدن شاخص به نقطه مورد تاکید وضعیت اصلاح میتوان از هفته آینده شاهد روند متفاوتی در معاملات سهام نسبت به هفته ای که سپری شد، بود.
تحلیل بورس امروز | پیش بینی هفته بعد

دنیای بورس | هفته کسل‌کننده و مایوس‌کننده، پایان امیدوارانه‌ای داشت چرا که با وجود صف فروش های سنگین، حجم تقاضای خرید نسبت به روزهای گذشته افزایش قابل توجهی داشت و از سوی دیگر بازار اسیر هیجانات مقطعی نشد. روند معاملات امروز یک نکته مثبت دارد، افت نزدیک به 24 هزار واحد در نیم ساعت ابتدایی و روند متعادل و رو به بهود تا انتهای بازار.

اگرچه بعد از شروع بازار صف فروش برخی نمادهای مهم همانند «فولاد»، «فملی»، «وبصادر»، «وتجارت» و ... جمع شد، اما فعالان بازار طبق روال هفته های اخیر انتظار داشتند با موج بعدی فروش‌ها، این نمادها دوباره به صف فروش سنگین برسند. اما از اینجا به بعد بازار وارد فاز تعادلی شد و حتی این نمادها در پایان بازار به محدوده مثبت رسیدند.

اگر رفتار بازار هیجانی بوده نمادها از صف فروش به صف خرید می رسیدند، باز هم احتمال این وجود داشت که نوسانگیران در سقف قیمتی عرضه کرده و دوباره ترس ریزش در بازار شدت بگیرد. اما روند تعادلی بازار نوید این را می دهد که در هفته آینده شرایط کلی بازار بهتر شده و همگرایی مناسبی بین شاخص کل و شاخص هم وزن به وجود آید.  نکته مهم دیگر در معاملات امروز، حضور پررنگ حقیقی‌ها بود به گونه‌ای که بین 75 تا 95 درصد خریدها توسط اشخاص حقیقی انجام شد و در واقع این بار نمی توان تزریق نقدینگی از سوی حقوقی‌ها را دلیل بهبود شرایط بازار دانست.

 

دلایل بهبود معاملات

اما برای بهبود شرایط بورس در معاملات امروز، تحلیل‌های مختلفی ارائه می شود. از یک سو تحلیلگران بنیادی شرایط مساعد فاکتورهای اقتصادی را دلیل افزایش سفارشات خرید می دانند. از سوی دیگر، اختصاص یک درصد از صندوق توسعه ملی برای بهبود شرایط بازار، جو مثبتی را در بازار ایجاد کرد و اغلب سهامداران با توجه به مثبت شدن احتمالی بازار در هفته آینده، از هم اکنون به استقبال معاملات روزهای آتی رفتند.

همچنین از روز گذشته گمانه زنی‌هایی مبنی بر برگشت بازار در اواخر شهریور و به خصوص تاریخ 24 این ماه در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده که البته از سوی منبع موثقی منتشر و تایید نشده است اما بازنشر بالای این خبر باعث شد خریداران ریسک‌پذیر در این محدوده اقدام به خرید سهام مختلف کنند.

 اطلاعیه شرکت‌های مختلف برای انتشار اوراق اختیار فروش تبعی و همچنین خبر اقدام شرکت‌های مهمی همانند فولادمبارکه  نسبت خرید و نگهداری سهام خزانه، احتمال تقویت تقاضا در بازار هفته آینده را بیشتر کرد. فراز و نشیب امروز شاخص کل با افت 13 هزار واحدی پایان یافت تا دماسنج درست در میانه کانال یک میلیون و 500 هزار واحدی به تعطیلات برود. روند معاملات امروز این ذهنیت را در سهامداران تقویت کرده است که این محدوده، پایان اصلاح شاخص‌کل خواهد بود.