دیده بان بورس 19 شهریور 99

پیش بینی بورس امروز | شاخص قرمزپوش؟

14:37 - 1400/01/21
فعالان بازار سرمایه معتقدند سناریوهای پیش‌روی بازار سهام با وجود اهرم‌های دستوری حمایتی دولت همچنان توان بازگشت ندارد و این نیازمند مساله دیگری است.
پیش بینی بورس امروز | شاخص قرمزپوش؟

دنیای بورس | دو خبر مهمی که بعد از پایان بازار روز گذشته منتشر شده، بیانگر این موضوع است که به احتمال زیاد معاملات امروز نیز همانند دو روز گذشته باشد. خبر نخست آن که به گفته علی ربیعی  سخنگوی دولت، صندوق توسعه ملی از یک درصد دارایی خود در صندوق تثبیت بازار استفاده می کند تا موجب پایداری بورس شود. از همان دقایق انتشار این خبر نیز تحلیل گران با محاسبه بهای احتمالی این یک درصد، به جمع آوری صفوف فروش در هفته آینده خوش بین شده اند ولی باز هم فعالان بازار منتظر عملیاتی شدن و مشاهده این اقدامات حمایتی بر روی تابلوی بازار هستند.

خبر مهم دیگر نیز ادامه تعلیق نمادهای «شستا»، «خودرو» و نمادهای پالایشگاهی در معاملات امروز است. با کنار هم قرار دادن این دو خبر می توان انتظار بازار قرمزپوش دیگری را داشت که همانند دو روز گذشته، ارزش معاملات پایینی را به ثبت خواهد رساند. سهامداران اعتقاد دارند اگر قرار است تکانه یا تکانه هایی بازار سرمایه را از این حالت رخوت و صف‌فروش‌نشینی رهایی بخشد، بازگشایی نمادهای مذکور و خریدهای حمایتی است، دو اتفاقی که به احتمال زیاد امروز نیز رخ نداده و به هفته آینده موکول خواهد شد. اما خبرها از پرحاشیه‌ترین بازار هفته‌های اخیر حکایت از این دارد که فروش ارز سهمیه‌ای در صرافی ‌ها متوقف شده است. با توجه به این موضوع صف‌های خرید در صرافی ها جمع خواهد شد اما التهاب بازار ارز می تواند ادامه داشته باشد. 

بازارهای جهانی نیز در 24 ساعت گذشته شرایط مناسبی نداشته و اغلب آنها نیز با افت محسوس همراه بودند. در پایان معاملات دیشب، شاخص «نزدک» بیش از 4 درصد افت داشت و دیگر شاخص‌های مطرح در آمریکا و اروپا نیز قرمزپوش بودند. طلای سیاه نیز در ادامه روند نزولی ده روز اخیر خود، شب گذشته افت سنگین دیگری را تجربه کرد تا هر بشکه نفت برنت به زیر 40 دلار بازگشته و هر بشکه نفت خام WTI نیز عقب گردی به کانال 36 دلار داشته باشد. قیمت فلزات پایه نیز افت مختصری داشته‌اند.