دیده بان بورس 18 شهریور 99

پیش بینی بورس امروز |  باز هم کسل کننده!

14:37 - 1400/01/21
عامل مهمی که میتواند معاملات امروز را کسل کننده و در خط قرمز قرار دهد، چیست؟ آیا میتوان انتظار متفاوتی از دادوستدهای امروز داشت.
پیش بینی بورس امروز |  باز هم کسل کننده!

دنیای بورس | معاملات کسل‌کننده دیروز می تواند امروز  نیز با صف فروش‌های سنگین با کمترین میزان معامله ادامه یابد. از یک سو برخی سهامداران کم‌صبر با توجه به اینکه حمایت موثری از سوی مسئولان نمی بینند، ترجیح می دهند هر طور شده از بازار خارج شوند و در نتیجه با مشاهده افزایش عرضه‌ها درصف فروش‌ها می نشینند. از سوی دیگر با افت 50 تا 60 درصدی قیمت برخی نمادها، فروش سهام در این محدوده قیمتی غیر منطقی است و هر آن می تواند بازار از صف فروش به صف خرید برسد.

 با این حال شرایط بازار به گونه‌ای رقم خورده که آنهایی که ابتدای هفته سهام خود را نقد کرده‌اند، منفعت بیشتری نصیبشان شده و سهامدارانی که همچنان سهام خود را نگهداری کرده‌اند، چشم انتظار اقدامات حمایتی و برگشت بازار هستند.

یکی از روزنه‌های امید سهامداران در معاملات امروز، بازگشایی «شستا» و «خودرو» بدون محدودیت نوسان بود، چرا که با برداشته شدن بازه نوسان فروشندگان هیجانی و کم‌صبر امکان خروج از بازار را داشته و در نتیجه بازار می توانست با افت قابل توجه به مرز تعادل نزدیک شود.

اما شب گذشته علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران از تعویق بازگشایی این دو نماد گفت و در نتیجه امروز نیز انتظار بازار قرمز با حجم معاملات پایین داریم.شاخص کل نیز در محدوده حمایتی کف کانال یک میلیون و 600 هزار واحد قرار گرفته است؛ دو هفته پیش در این محدوده با حمایت حقوقی‌ها بازار برای سه روز سبزپوش شد اما با توجه به روند معاملات دیروز و در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد، این محدوده حمایتی از دست خواهد رفت و بازار به سمت سطوح حمایتی پایین‌تر خواهد رفت.

افت ادامه‌دار بازار سرمایه در حالی است که بازارهای موازی روند صعودی در پیش گرفته اند. با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و فاصله دو هزار تومانی دلار در صرافی بانک ملی با بازار آزاد، مردم از نیمه‌های شب در صف خرید دلار می نشینند.

مظنه قیمت‌ها در بازار خودرو نیز هر روز چند میلیون تومان بالاتر می رود و پراید حالا جای خود را در اعداد بالای 100 میلیون تومان تثبیت کرده است. بازار طلا و مسکن نیز همچنان رو به بالاست. صعود همه بازارها و افت بازار سرمایه در شرایطی است که برخی از کارشناسان اعتقاد داشتند بورس عامل تورم‌زا و مسبب افزایش قیمت‌ها در دیگر بازارهاست!