نقشه نیمروز 17 شهریور 99

تحلیل بورس امروز | قفل فروش

14:37 - 1400/01/21
دوشنبه در حالی کم معامله‌ترین روز بورس لقب گرفت که به نظر میرسد از پذیره نویسی صندوق‌های پالایشی هم استقبالی به عمل نیامده است.
تحلیل بورس امروز | قفل فروش

دنیای بورس | رکورد کم معامله‌ترین روز بورس در ماه‌های اخیر در حالی امروز رقم خورد که نزدیک به 90 درصد نمادها در صف فروش قفل بودند و ارزش معاملات خرد به مرز 4300 میلیارد تومان رسید. افت سنگین معاملات در شرایطی رقم خورد که امروز «شستا» به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت درباره تاثیر تخفیف نرخ خوراک پالایشگاه‌ها در سودآوری این شرکت و همچنین «خودرو» به دلیل افزایش رسمی برخی محصولات خود متوقف شدند.

در واقع ارزش معاملات امروز افت بیش از 80 درصدی نسبت به روزهای اوج خود داشت و به عبارت ساده‌تر امروز همان میزان معامله انجام شده که شهریور سال گذشته انجام میشد؛ با این تفاوت که از آن زمان تاکنون متغیرهای اقتصادی همانند نرخ دلار، تورم و ... تغییرات سنگینی داشته و از سوی دیگر تعداد سهامداران فعال چند برابر شده است!

در شرایطی که امروز معاملات مختصری انجام شد در نتیجه نمی‌توان تحلیلی از رفتار معامله گران داشت، چرا که اغلب سهامداران در صف‌های فروش نشسته بودند و این در شرایطی است که نمادهای پرتقاضایی همانند «فولاد» و «فملی» نیز نتوانستند از عرضه‌های سنگین در امان بوده و به صف فروش رسیدند. در میان نمادهای پرحاشیه امروز، «ثبهساز» بیش از دیگر نمادها در چشم بود.

امروز بیش از 240 هزار سهامدار حقیقی دارایی خود را روی شرکت بهساز کاشانه تهران نقد کردند تا این شرکت با معامله بیش از یک میلیارد و 170 میلیون سهم و ارزش معاملاتی برابر با 470 میلیارد تومان، هم رکورددار بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص دهد هم رکورد بیشترین حجم دادوستد.

طی معاملات امروز بازگشایی برخی نمادها همانند «ثتوسا» و «ثعمرا» که با افت 35 تا 75 درصدی همراه بود مورد تایید ناظر قرار نگرفت. افت قابل توجه برخی نمادها که بدون محدودیت نوسان باز می شوند، نشان می‌دهد برخی از سهامداران به هر قیمتی که شده حاضرند سبدسهام خود را نقد کنند.

در پایان معاملات امروز شاخص‌کل با افت حدود 40 هزار واحدی به کف کانال یک میلیون و 600 هزار واحد نزدیک شد، جایی که دقیقا دو هفته پیش به این محدوده رسیده بود و در نتیجه سهامداران امیدوارند بار دیگر بازار در این محدوده حمایت شود.

با بسته ماندن نمادهای پالایشگاهی و مشخص نبودن قیمت آنها در زمان بازگشایی، همچنان بخش زیادی از سهامداران برای خرید صندوق «پالایش» به جمع بندی نرسیده‌اند و در نتیجه تاکنون استقبال مناسبی برای خرید این صندوق‌ها صورت نگرفته است. حالا برخی خبرگزاری‌ها به نقل از معاون سازمان خصوصی‌سازی از احتمال تمدید مهلت پذیره‌نویسی این صندوق خبر می‌دهند.