دیده بان بورس 17 شهریور 99

پیش بینی بورس امروز | در وضعیت انتظار

14:37 - 1400/01/21
علی رغم حمایت‌های دستوری سازمان بورس و اوراق بهادار از بازار سهام، بورس بازان همچنان در انتظار نتایج این قبیل دستورکارها از بازار هستند.
پیش بینی بورس امروز | در وضعیت انتظار

دنیای بورس | روند معکوس شاخص‌کل و شاخص‌کل هم‌وزن در دو روز گذشته همچنان ترس و اضطراب ریزش بیشتر بازار سرمایه را در دل سهامداران تشدید کرده است.  نمادهایی همچون «فارس»، «فولاد» و «فملی» شاخص کل را در دو روز گذشته سبزرنگ نگه داشته‌اند اما هیجان فروش همچنان در بازار سرمایه جولان می‌دهد و سهامداران خرد نسبت به کاهش روزانه ارزش پورتفوی خود، نگران هستند. درست است که شاخص‌کل از کف کانال یک میلیون و 600 هزار واحد پایین نیامده است، اما شاخص‌کل هم‌وزن مدت‌هاست که بر مدار ریزش حرکت کرده و این مسئله به کاهش روزانه ارزش پورتفوها منجر شده است.

سهامداران صبوری نیز که تا کنون آب رفتن دارایی‌های خود را به نظاره نشسته بودند، این روزها نسبت به آینده بازار دلسرد شده‌اند. از یک سو نقد کردن سبدسهام در این محدوده‌ها به صرفه نیست و از سوی دیگر کاهش سرمایه‌ها، فکر و ذهن آن‌ها را مشغول کرده است.

حمایت هوشمندی هم که در این دو هفته بر سر زبان‌ها بوده است، نتوانسته اعتماد را به بازار بازگرداند چرا که سهام کوچک‌تر، کمتر از این خریدهای حمایتی و پشتیبانی سهامداران عمده، بهره برده و روز به روز افت بیشتری را تجربه می‌کنند.

برای توسعه تحلیل با هم دوباره بخوانیم:

برخی از فعالان بازار نسبت به این موضوع انتقاد دارند که در یک ماه اخیر، برخی نمادها بیشتر از بقیه مورد توجه مسئولان سازمان هستند، چه آنکه در گذشته معاملات نمادهای لیدر بازار بعد از زمان عادی انجام شده و این سیگنال به بازار داده می شد که این نمادها، اصلی ترین نمادهای بورسی هستند و چه حالا که هر زمان دم از جمع آوری صف های فروش زده شده و خریدهای حمایتی انجام می شود، باز هم همان نمادها در کانون توجه هستند و دیگر نمادها چشم انتظار روزهای تعادل در بورس هستند.

ارزش معاملات خرد در روز گذشته حدود 13 هزار میلیارد تومان بود که کمتر از نصف روزهایی است که بازار در رونق بود. اکنون نیز سهامداران همچنان منتظر افزایش ارزش معاملات، فروکش کردن هیجان فروش و بازگشت بازار به روند منطقی خود هستند.