دیده بان بورس 16 شهریور 99

پیش بینی بورس امروز | انتظار پول‌های پارک شده

14:35 - 1400/01/21
بسیاری از فعالان بازار سرمایه امروز چشم به این قضیه دارند که روند بازار چگونه دوباره جان خواهد گرفت. سیگنال های مثبت دیروز از روند غیرهیجانی معاملات، بورس بازان را امیدوار کرده است.
پیش بینی بورس امروز | انتظار پول‌های پارک شده

دنیای بورس | روند معاملات روز گذشته، حکایت از حمایت سهامداران عمده داشت و اگر این حمایت‌ها امروز نیز ادامه داشته باشد، میتوان امید داشت عطش فروشندگانِ هیجانی از بین برود. در واقع اولین روز کاری این هفته بیانگر این موضوع بود که در برابر هر میزان عرضه (به خصوص در نمادهای مهمی همانند «شستا») خریدارانی وجود دارد. این دست از حمایت بیشتر به جای آن که دستوری باشد، به خاطر جذابیت قیمت سهام مختلف پس از افت قابل توجه است. البته همچنان ارزندگی برخی نمادها پایین‌تر از قیمتی است که هم اکنون معامله می‌شوند، در نتیجه یک سناریوی احتمالی پیش روی بازار، آمادگی صعودی برخی نمادها و اصلاح زمانی در همین محدوده قیمتی برای دیگر نمادهایی است که ارزش بنیادی پایین تری دارند. 

اتفاق مثبتی که میتواند در بازار رخ دهد، افزایش حجم و ارزش معاملات در این محدوده است. هر چقدر حجم معاملات بالاتر رود، فروشندگان کم‌صبر، از بازار خارج شده و جای خود را به خریداران صبور خواهند داد. در این حالت کف‌حمایتی پرقدرتی ایجاد شده و خیال سهامداران نسبت به عدم افت بیشتر ارزش پورتفوها آسوده خواهد شد.

 نکته مثبت دیگری که روز گذشته رخ داد عدم رشد هیجانی قیمت در نمادهای مختلف بود. به عبارت دیگر اگر قیمت سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی از صف فروش به صف خرید می رسید، احتمال نوسان گیری برخی از افراد( همانند نوسان گیری حقوقی این سهم در دو هفته پیش)  و در نتیجه افزایش فشار فروش در قیمت سقف روز گذشته وجود داشت. اما همانطور که دیدیم، سفارش های خرید حمایتی اغلب در منفی 5 درصد چیده شده بود تا به فروش کردن هیجان فروش در بازار کمک کند.

با این اوصاف انتظار داریم در صورت وجود خریدهای حمایتی و جمع آوری صفوف فروش دیگر نمادها، روند بازار امروز به سمت مثبت شدن پیش برود. اگر روند بازار بتواند اعتماد را به سهامداران باز گرداند، پول‌هایی که کنار بازار پارک شده است، دوباره وارد بورس شده و حجم تقاضا را در کل بازار بهبود می دهد. خواسته اغلب سهامداران نیز بازگشت کلیت بازار به روند صعودی است، نه فقط نمادهای لیدر و بزرگ بازار. این اتفاقی است که مدیرعامل بورس تهران نیز آن را نوید داده است. به گفته علی صحرایی، طی روزهای آینده حمایت از سایر صنایع که تاکنون مورد حمایت قرار نگرده اند در دستور کار بورس خواهد بود.