نقشه نیمروز 12 شهریور 99

تحلیل بورس امروز | دو شرط برای بازگشت

14:35 - 1400/01/21
امروز در روز پایانی هفته معامله گران دوباره شاهد افت محسوس شاخص کل بودند. در این میان اما از دید صاحب نظران دو شرط لازم است تا بازار دوباره به سیکل صعودی بازگردد.
تحلیل بورس امروز | دو شرط برای بازگشت

دنیای بورس | هیجان عرضه‌ها امروز نیز در بازار ادامه یافت و شاخص کل حدود 53 هزار واحد کاهش یافت. ارزش معاملات خرد  نیز در روزی که حقوقی‌ها خریدهای اندکی داشتند، به 7300 میلیارد تومان رسید که یک چهارم روزهای پررونق قبلی است. در هفته‌ای که فقط سه روز کاری داشت، شاخص کل حدود 87 هزار واحد کاهش یافت تا ارزش پورتفوی سهامداران نسبت به هفته قبل افت قابل توجهی داشته باشد. همانند روز گذشته «فملی» پیشتاز در بیشترین ارزش معاملات بود به گونه‌ای که با دادوستد 296 میلیون سهم، بیش از 946 میلیارد تومان سهام شرکت صنایع مس ایران مبادله شد. بانک‌های تجارت و صادرات نیز بار دیگر بیشترین حجم معامله را داشتند. اما به غیر از نمادهای لیدر و مطرح بازار که حقوقی‌ها فعالیت مختصری روی آن‌ها داشتند، دیگر نمادها با کمترین میزان معامله به کار خود پایان دادند.

ترس کاهش بیشتر ارزش سبدسهام، مهم‌ترین دلیلی است که فروشندگان برای عرضه سهام خود مدنظر دارند. در واقع سهامدارانی که تا کنون اقدام به فروش نکرده بودند با دیدن کاهش 5 درصدی ارزش پورتفو در هر روز، سعی در نقد کردن و جلوگیری از کاهش بیشتر دارایی خود دارند. این در شرایطی است که از نظر بنیادی شرایط بازار سرمایه مساعد است، قیمت بسیاری از نمادها نیز به منطقه جذاب رسیده است با این حال هیجان فروش اجازه استراحت به شاخص‌کل نمی دهد.

اکنون برای سهامداران مشخص شده است که حمایت دولت و در ادامه حقوقی‌ها دلیل مطمئنی برای بازگشت بازار به روند صعودی نیست و تصمیماتی که گرفته می شود نیز قطعیت لازم را در اجرا ندارد. در نتیجه برای اینکه روند نزولیِ شدید بازار به اتمام برسد، یا شاخص‌کل و در نتیجه قیمت سهام مختلف به محدوده‌ای برسد که اکثر سهامداران دوباره به خرید ترغیب شوند یا اینکه زمان بگذرد تا از نظر زمانی بازار برای رشد دیگری آماده شود. تا زمان محقق شدن یکی از دو شرط، احتمال کاهش بیشتر شاخص کل علی رغم وعده وعیدهایی که داده می شود، دور از انتظار نخواهد بود.