دیده بان بورس 12 شهریور 99

پیش بینی بورس امروز |  فعلا در انتظار

14:35 - 1400/01/21
درحالی که به نظر میرسد بازار فعلا در شرایط هیجانی فروش به سر می‌برد که از این نظر انتظار مثبت شدن بازار در یک پروسه زمانی کوتاه دور از انتظار است.
پیش بینی بورس امروز |  فعلا در انتظار

دنیای بورس | روند معاملات روز گذشته همراه با ترس سهامداران از ریزش بیشتر و پابرجایی صفوف فروش به پایان رسید تا محتمل‌ترین اتفاق برای بازار امروز، ادامه هیجان فروش و سنگینی عرضه‌ها باشد. در معاملات روز گذشته، گروه فلزات اساسی با لیدری «فملی» تنها گروه مهم بورسی بود که تا پایان بازار سبزپوشی خود را حفظ کرد. امروز نیز انتظار می‌رود روند معاملات این گروه همچنان رو به بالا باشد. در گروه بانکی‌ها، بازگشایی بانک ملت نیز مهم‌ترین اتفاقی است که شاید امروز به وقوع بپیوندد.

 در حالی که سهامداران چشم انتظار تصمیم تاثیرگذار یا اجماع بر سر حمایت قوی‌تر از بازار سرمایه در جلسه روز گذشته شورای عالی بورس بودند، اما خروجی این جلسه محدود به راه اندازی بورس املاک و مستغلات و پیگیری درباره بازگشایی یک نماد بود. با این حال گمانه‌زنی‌هایی درباره دور جدید حمایت حقوقی‌ها از برخی نمادهای مهم به گوش می‌رسد. علی رغم وضعیت مساعد بازارهای جهانی، افزایش نرخ دلار در سامانه نیما، بهبود عملکرد شرکت‌ها، جذاب شدن قیمت بسیاری از نمادها با توجه به اصلاح سنگین قیمت و ... همچنان هیجان فروش در بازار یکه تازی می کند. البته این هیجان فروش ناشی از همان هیجانی خریدی است که شاخص کل را در سال جاری از مرز 512 هزار واحد تا مرز 2 میلیون و 100 هزار واحد بالا آورد و حالا این هیجان در حال خالی شدن است.

نکته قابل تامل سنگینی جو بی اعتمادی سهامداران است. اعتماد سهامداران به تصمیمات دولت بر سر راه عرضه صندوق پالایشی یکم و تایید و تکذیب آن از بین رفت. در حالی که تنها روزنه اعتماد سهامداران به حقوقی‌های بازار سرمایه بود، این اعتماد نیز با عرضه 90 میلیون سهمی «شستا» در آخرین روز کاری هفته گذشته از بین رفت. در واقع اگر اکنون خبر حمایت حقوقی‌ها از بازار اعلام شود، سهامداران خرد این حمایت و رشد چند درصدی را به پای نوسان‌گیری حقوقی‌ها و در نهایت فرصت خروج قلمداد می‌کنند. در این شرایط برای بازگشت بازار به شرایط عادی باید منتظر فروکش کردن هیجان فروش‌ها باشیم. این هیجان یا با افت یکی دو کانالی شاخص‌کل فروکش می کند یا با گذشت زمان.