تغییرات قیمت بنزین و نفت + جدول

14:33 - 1400/01/21
قیمت بنزین و نفت در امریکا با اصلاح روبه‌رو شد.
تغییرات قیمت بنزین و نفت + جدول

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: بهای بنزین نایمکس از جمعه حدود ۱۰ درصد رشد کرد اما در معاملات دیروز کاهش یافت. رشد این سوخت به دلیل کاهش تولیدات پالایشگاهی ناشی از خطر دو توفان در خلیج مکزیک بود و افت آن به علت تبدیل شدن توفان لورا از عاملی برای کمبود بنزین در کوتاه‌مدت به خطری بوده که ممکن است باعث شود در تگزاس و لوییزیانا که ایالات بزرگ مصرف‌کننده بنزین هستند، تقاضا برای این حامل انرژی کاهش محسوسی داشته باشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، مسوولان در این دو ایالت اقدام به تخلیه مردم از منطقه کرده‌اند که می‌تواند بر ۵۰۰ هزار نفر تاثیر بگذارد. گفته می‌شود توفان لورا ممکن است به اندازه توفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ به تاسیسات نفت و پالایش این منطقه خسارت وارد کند.

آثارتوفان لورا بر نفت

در حالی‌که نزدیک شدن دو توفان گرمسیری به خلیج مکزیک باعث شده بود دو روز آغازین هفته (دوشنبه و سه‌شنبه) با افزایش قیمت نفت همراه باشد و در نیمه اول چهارشنبه هم همین روند ادامه پیدا کرد، در زمان نگارش این گزارش روند معکوس شد و شاخص‌های نفتی در محدوده کاهشی هرچند ضعیف قرار گرفتند.

به نظر می‌رسد هشدارها مبنی بر خطرناک‌تر شدن توفان لورا و احتمال تبدیل آن به یک گردباد شدید که ممکن است علاوه بر اختلال در عرضه نفت و پالایش آن، تقاضا را نیز تحت تاثیر منفی قرار دهد، باعث فشار به قیمت‌ها شده است.

علاوه بر این، نگرانی از افزایش موارد ابتلا در نقاط دیگر نیز بر این موضوع اثر گذاشت. بر اساس گزارش منابع معتبر، تاکنون ۳ میلیون بشکه از ظرفیت پالایش منطقه خلیج مکزیک به دلیل اقدامات احتیاطی تعطیل شده و ۸۴ درصد تولید نفت فراساحلی این خلیج نیز متوقف شده است.

بهای نفت در هفته جاری به شدت تحت تاثیر سرنوشت این توفان قرار دارد و ممکن است با هر خبر مثبت و منفی تغییرات زیادی در بهای نفت ایجاد شود هرچند تحلیل‌گران می‌گویند اثر این بحران بر قیمت‌ها احتمالا کوتاه‌مدت است. پیش‌بینی کاهش موجودی نفت آمریکا به میزان ۵۲/ ۴ میلیون بشکه با اینکه هنوز رسما تایید نشده اما از قیمت‌ها حمایت کرد.