نقشه نیمروز 4 شهریور 99

تحلیل بورس امروز | بازگشت دوباره

14:33 - 1400/01/21
امروز بازار د یک وضعیت چرخشی در شرایط متفاوتی نسبت به روز قبل دنبال شد و امیدواری به یک روند بازگشتی با شرایط بهتری را نوید داد.
تحلیل بورس امروز | بازگشت دوباره

دنیای بورس | شوکی که خریدهای حقوقی در معاملات دیروز وارد کارساز شد و امروز نه حقوقی‌ها، بلکه حقیقی‌ها در خریدها پیشتاز بودند. اگرچه خرید 10 هزار میلیارد تومانی حقوقی‌ها و ادامه حمایت‌ها در روز جاری وعده داده شده بود اما کار به آن جا کشیده نشد. در همان دوران نیم ساعت پیش گشایش مشخص بود که روند معاملات امروز در کدام جهت است. با جو مثبتی که طی 48 ساعت گذشته ایجاد شده است و با خرید سنگین حقوقی‌ها در روز گذشته، بسیاری از کسانی که روزهای گذشته در صف فروش نشسته بودند، از فروش خود منصرف شدند و به این ترتیب بخشی از صف فروش‌ها آب رفت و بخش باقی مانده را هم حقیقی‌ها جمع کردند. در شرایطی که روز گذشته «شستا» با صف فروش 400 میلیون سهمی به کار خود پایان داده بود اما در معاملات امروز  بیش از 98 درصد خریدها توسط حقیقی‌ها انجام شد تا این سهم با چرخشی 180 درجه‌ای امروز با صف خرید به کار خود پایان دهد. بیش از 97 درصد خریدها در دو نماد «فولاد» و «فملی» که از همان ابتدای بازار صف خرید داشتند نیز توسط حقیقی‌ها انجام شد. در بین دیگر نمادهای تاثیرگذار در شاخص نیز شرایط به همین گونه بود و اکثریت خریدها توسط اشخصا حقیقی انجام شد.

نکته قابل تامل در بازگشت بازار این است که وعده حمایت هیچ یک از مسئولان دولتی کارساز نبوده و بعد از آن که حقوقی‌های بازار دورهم جمع شده و تصمیم به حمایت از بازار گرفته و این تصمیم را در معاملات روز دوشنبه عملی کردند، سهامداران به بازگشت بازار امیدوار شده و دوباره دست به خرید زدند. بازگشت ارزش معاملات خرد روزانه به مرز 20 هزار میلیارد تومان نوید بازگشت دوباره اعتماد سهامداران به بازار سرمایه را می‌دهد.