دیده بان بورس 2 شهریور 99

پیش بینی بورس امروز | ادامه یا پایان اصلاح؟

14:31 - 1400/01/21
حالا در شرایطی بازار سهام در یک وضعیت بی اعتمادی بورس بازان روز دوم خود را در این هفته آغاز می کند که همچنان مولفه و اهرم قوی مبنی بر حمایت عملی از بازار بهچشم نمی آید.
پیش بینی بورس امروز | ادامه یا پایان اصلاح؟

دنیای بورس | دومین روز هفته را در حالی آغاز می‌کنیم که با افت 30 هزار واحدی روز گذشته، شاخص کل به مرز یک میلیون و 700 هزار واحد نزدیک شده است. با توجه به روند معاملات در روز گذشته، امروز نیز انتظار می رود بسیاری از نمادها بار دیگر شاهد صف فروش باشند و تمایل به عرضه در بازار همچنان بالا باشد. با توجه به این مسئله امروز دماسنج بازار می تواند به مرز یک میلیون و 700 هزار واحد نزدیک شود و به این ترتیب اصلاح شاخص کل به حدود 400 هزار واحد خواهد رسید. در معاملات روز گذشته نمادهایی همانند «فملی» به صف خرید رسیدند و «فولاد» نیز علی رغم عرضه های سنگین توانست در محدوده مثبت باقی بماند. از طرف دیگر صف فروش بسیاری از نمادها همانند گروه بانکی و پالایشی برای دقایقی جمع شد تا نشان دهد بازار به پایان اصلاح خود نزدیک شده است.

مهم‌ترین خبر از بعدازظهر روز گذشته تا به حال، به صحبت های رئیس دفتر رئیس‌جمهور باز می‌گردد. محمود واعظی شب گذشته با حضور در صدا وسیما از محدوده حمایتی یک میلیون و 600 تا یک میلیون و 700 هزار واحدی شاخص‌کل صحبت به میان آورد و بر اهمیت بازار سرمایه برای دولت و تیم اقتصادی آن تاکید کرد. در نتیجه با بهبود نسبی جو روانی حاکم بر بازار، افت قابل توجه قیمت نمادهای مختلف، کاهش هیجان فروش در بازار و حمایت حقوقی‌ها از بازار می توان انتظار داشت، معاملات در بازار امروز به یک تعادل نسبی برسد.

از سوی دیگر با توجه به شرایط یک ماه اخیر بازار سرمایه، اغلب سرمایه گذاران به دنبال روزهای یک دست صعودی و صف خریدها نیستند. به واقع آن چه مطلوب اغلب سهامداران است، جمع شدن صف فروش‌ها در کنار حجم بالای معاملات است، مسئله‌ای که می تواند پایانی برای افت شاخص کل باشد. امروز سهامداران منتظر اتفاقی هستند که باید روز گذشته رقم می خورد.

نکته: از ۲۰مرداد تاکنون با توجه به انبوهی از خبرها و با تکذیب و تایید‌های پی در پی، شاهد روند ریزشی بازار بودیم و تا به امروز همچنان شاهد افت قیمت اکثر سهام در بازار سرمایه هستیم. عوامل متعددی منجر به ملتهب شدن و ایجاد فضای نااطمینانی در بازار سرمایه شدند و سهامداران به‌جای منطق تحلیلی، توام با هیجان معامله کردند؛ به‌طوری‌که از ۲۰ مرداد تا روز گذشته، شاهد خروج ۴۹۶۱ میلیارد تومان نقدینگی توسط حقیقی‌ها از بازار سرمایه بودیم. همچنین بی اعتمادی مردم نسبت به بازار سرمایه به دلیل همین اتفاقات بیشتر شده است و از همین رو رفتار سرمایه‌گذاران در بازار روز گذشته ناشی از همین بی‌اعتمادی‌هاست.