نقشه نیمروز 28 مرداد 99

تحلیل بورس امروز | معنای نزولی شدن

14:29 - 1400/01/21
امروز بازار در حالی با نوسان شدید روبه رو شد که در نیمه دوم متفاوت بازار، شیب نزولی بازار بسیار بیشتر از قبل بود.
تحلیل بورس امروز | معنای نزولی شدن

دنیای بورس | چهره نهایی امروز بازار اگرچه از رشد شاخص‌کل حکایت داشت اما تشکیل صف فروش‌های سنگین روی نمادهایی که روز گذشته با صف خرید به کار خود پایان دادند، دوباره سهامداران را نگران کرده است. یک ساعت ابتدایی بازار نوید یک روز صعودی داشت، چرا که در همان یک ساعت ابتدایی شاخص کل حدود 40 هزار واحد افزایش یافت تا به میانه‌های کانال یک میلیون و 800 هزار واحد برسد. اما دوباره عرضه‌ها در بازار افزایش یافت و شدت این عرضه‌ها با گذشت زمان بیشتر و بیشتر شد تا در نهایت اغلب نمادهایی که روز گذشته با استقبال و تقاضای بالایی همراه بودند، به صف فروش برسند!

به اعتقاد برخی از فعالان بازار، این تقابل عرضه و تقاضا و افت قیمت سهام بعد از اصلاح شدید قیمت در روزهای گذشته، طبیعی بوده است و برخی از دیگر به مصوبه سازمان در خصوص حد نصاب سرمایه‌گذاری صندوق های درآمد ثابت در سهام اشاره می‌کنند. بر اساس این مصوبه صندوق های درآمد ثابت تا 8 شهریور مهلت دارند تا سقف سرمایه گذاری در سهام را به 5 درصد کاهش دهند. اما به گفته خدابخش مدیر نظارت بر بورس‌ها، سازمان بورس آماده است در صورت لزوم به صندوق‌های درآمد ثابت تا پایان سال جاری فرصت دهد تا حد نصاب اعلامی را رعایت کنند.

اگر چه نقش حقوقی‌ها در عرضه های امروز نیز چشمگیر بود اما برای سومین روز پیاپی ارزش معاملات خرد افزایش قابل توجهی داشت به نحوی که ارزش معاملات خرد با 30 درصد افزایش نسبت به روز گذشته به بیشتر 24 هزار میلیارد تومان رسید. در معاملات امروز باز هم دو غول خودروسازی توانستند بیشترین حجم معاملات را به ثبت برسانند اما «شستا»، نمادی بود که با اختلاف قابل توجه، رکورددار بیشترین ارزش معاملات بود. در حالی که ارزش معاملات امروز این نماد به بیش از 2200 میلیارد تومان رسید اما با این حال با صف فروش به کار خود پایان داد. صف فروش سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی روی قیمت 4836 تومان در شرایطی ایجاد شد که روز گذشته کار خود را با صف خرید 200 میلیون سهمی بر روی قیمت 5090 تومان به پایان رسانده بود!

از دیگر نکات قابل توجه در بازار امروز، بازگشایی نمادهای پالایشگاهی بود. اگرچه طبق اعلام ناظر بازار نمادهای شش پالایشگاه بورسی، حداکثر تا 11 شهریور به حالت تعلیق درآمده بود، اما به طور ناگهانی این نمادها دوباره به جریان معاملات بازگشتند و با صف فروش‌های سنگینی که داشتند، قرمزی بازار را تشدید کردند.

بررسی رفتار این نماد و دیگر نمادهایی که مدام بین صف خرید و صف فروش در حال نوسان هستند بیانگر این موضوع است که سهامداران به شدت ترس «جا ماندن» از بازار را دارند. به عبارت دیگر سهامداران در روزهای سبزپوشی بازار از این میترسند که از رشد شاخص کل جا بمانند و در مقابل وقتی با هجوم عرضه‌ها مواجه می‌شوند، از این می ترسند که بازار دوباره در صف فروش قفل شود و دیگر فرصت برای نقد کردن فراهم نشود. در نتیجه به جای اینکه سهامداری کنند، سعی می‌کنند سوار بر موج‌های زودگذر شوند. اگرچه نوسان جزی از ذات بازار است اما «صف نشینی» در صف خرید و فروش یک سهم آن هم در یک جلسه معاملاتی، پدیده‌ای که این روزها به شدت در روند منطقی بازار اختلال ایجاد کرده است.