نقشه نیمروز 27 مرداد 99

تحلیل بورس امروز | دو چهره متفاوت

14:29 - 1400/01/21
امروز بازار سهام در نخستین روز از دو نیمه شدن معاملات با دو چهر متفاوت دنبال شد اما هر چه بود نشان داد بازار چندان تمایلی به ریزش بیش‌تر ندارد.
تحلیل بورس امروز | دو چهره متفاوت

دنیای بورس | برای اولین بار، معاملات بورس تهران در دو زمان مجرا انجام شد و نتیجه این دوبخشی شدن، دو چهره متفاوت از شاخص‌کل بود. سهامداران برای دیدن سفارش‌های حمایتی چندان چشم انتظار نماندند چرا که در همان دوره پیش گشایش 15 دقیقه‌ای، مشخص بود که صف فروش برخی از نمادها برچیده خواهد شد. 

سفارش‌های خریدی که برای «خودرو» و «خساپا» ثبت شد از همان ابتدا نشان داد که بازار سرمایه میانه‌ای با افت بیشتر ندارد. اگرچه تا پایان ساعت معاملات این دو نماد همچنان با عرضه‌های سنگین روبه‌رو بودند اما در مقابل خریداراهای پرقدرتی هم در سمت مقابل نشسته بودند به گونه‌ای که مجموع حجم معاملات این دو نماد به بیش از 5 میلیارد سهم رسید تا هم رکوردار بیشترین ارزش و هم بیشترین حجم معامله باشند.

«وتجارت»، «وبصادر» و «وپارس» نیز نمادهای مهم گروه بانکی بودند که با حجم معامله بالایی همراه بودند. در شرایطی که در دو ساعت ابتدایی معاملات امروز شاخص کل با افت قابل توجه حتی کانال یک میلیون و 800 هزار واحد را هم از دست داد، اما در نهایت در بخش اول معاملات، افت شاخص کل بورس به حدود 12 هزار واحد رسید. 

نکته قابل توجه به ارزش معاملات باز می گردد چرا که ارزش معاملات خرد در نیمه ابتدایی از کل معاملات روز گذشته بیشتر بود و این میزان از دادوستد، روزنه‌ای برای رسیدن بازار به تعادل است. در پایان معاملات امروز ارزش معاملات خرد از سطح 18 هزار میلیارد تومان فراتر رفت که رشد حدود 50 درصدی نسبت به روز گذشته را نشان می‌دهد.

 

سه تفنگدار در بخش دوم بازار

با شروع معاملات بخش دوم، سه نماد «فولاد»، «فملی» و «شستا» جهت بازار را عوض کردند و با صف خریدهای سنگینی که روی این نمادها تشکیل شد، شاخص‌کل بعد از 5 روزِ نزولی، بار دیگر توانست رنگ سبز به خود بگیرد. از سوی دیگر اگرچه معاملات گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای نیز در بخش دوم انجام میشد اما تمام شش نماد پالایشی با اعلام ناظر و به منظور بررسی شفافیت اطلاعاتی ناشر حداکثر تا تاریخ 11 شهریور به حالت تعلیق در آمدند.

بیژن زنگنه وزیر نفت نیز اعلام کرد با توجه به اصلاح قیمت خوراک پالایشگاه‌ها، وضعیت این شرکت‌ها در بورس بهتر می شود. در نتیجه به نظر می‌رسد تا زمان شروع پذیره نویسی  دارادوم این نمادها به جریان معاملات بازگشته و شاخص را به سمت صعود بیشتر هدایت کنند.

خبر امیدوار کننده دیگر، جدا کردن معاملات سهام عدالت از تبلوی معاملات عادی است. تصمیمی که امروز روی برخی نمادها همانند «فارس» اجرایی شد و معاملات آن به صورت بلوکی انجام شد. اگر این روند در روزهای آتی نیز ادامه داشته باشد، به بهبود شرایط بازار کمک بزرگی خواهد کرد.