نقشه نیمروز 21 مرداد 99

تحلیل بورس امروز |  صعود فردا؟

14:27 - 1400/01/21
از فردا نمادهای پالایشی دوباره شرایط صعودی را دنبال می‌کنند و این در حالی است که نمادهای خودرویی در روندی نزولی قرار گرفته بودند.
تحلیل بورس امروز |  صعود فردا؟

دنیای بورس | خبری که صبح اشاره کردیم اگر منتشر شود از قرمزی بازار می کاهد، منتشر شد اما آن قدر دیر بود که تاثیر قابل توجهی بر معاملات امروز نداشته باشد. با توجه به صحبت های وزیر اقتصاد اکنون می دانیم که دارادوم عرضه خواهد شد و موعد پذیره نویسی آن نیز هفته اول شهریور است اما اختلاف نظر یا ناهماهنگی که بین وزارت اقتصاد و نفت در چند روز گذشته به اوج خود رسیده بود باعث شد شاخص کل در معاملات امروز بیش از 65 هزار واحد کاهش یافته و بار دیگر از مرز 2 میلیون واحد پایین‌تر بیاید.  

تایید و تکذیب های این دو روز باعث شد صف فروش سنگینی برای نمادهای پالایشی ایجاد شود به نحوی که در ابتدای بازار ارز صف فروش چهار نماد معروف پالایشی که قرار است در صندوق دارا دوم عرضه شود، به بیش از 8 هزار میلیارد تومان برسد. این صف فروش تا انتهای بازار پابرجا بود چرا که وزیر اقتصاد بعد از پایان بازار با شبکه خبر گفتگو کرد و توئیت نماینده مجلس مبنی بر توقف عرضه پالایشی ها به صورت بلوکی، فقط کمی از حجم صف فروش ها کاست.

اکنون عرضه دارادوم مسجل شده است و از فردا می توان انتظار داشت نمادهای پالایشی دوباره روند صعودی خود را بعد از افت 10 درصدی، از سر بگیرند و روند کلی بازار دوباره عوض کنند. اما فارغ از هیاهوی این دو روز به خاطر عرضه یا لغو عرضه صندوق دارا دوم، حساسیت بالای بازار به اخبار حاشیه ای است. در این دو روز ارزندگی و تحلیل بنیادی یا تکنیکال تاثیری نداشت و اگرچه تکذیب عرضه دارا دوم فقط بر روی چهار نماد پالایشی تاثیرگذار بود، اما کلیت بازار نسبت به این موضوع واکنش داد. ارزش بالای معاملات روز گذشته و همچنین صف فروش های سنگین امروز از این حکایت دارد که بسیاری از مردم به دنبال سهامداری نبوده و سفته‌بازی و نوسان‌گیری را ترجیح می‌دهند.

 

سراشیبی خودروسازان

در معاملات امروز به غیر از پالایشی‌ها، صف فروش «خودرو» و «خساپا» نیز سنگین بود به طوری که هر کدام نزدیک به دو میلیارد سهم، صف فروش داشتند و در مقابل خریدار عمده ای در مقابل آن وجود نداشت. اصلاح قیمت این دو نماد اکنون از مرز 30 درصد هم فراتر رفته است. از سوی دیگر اصلاح قابل توجهی که برخی شرکت‌های بزرگ همانند «فولاد» داشتند اگرچه به قیمت‌های جذابی رسیده اند اما انتقاد سهامداران این نمادها را به همراه داشته است.

 با این حال اگر شرایط دستخوش تغییر گسترده دیگری نشود، می توان انتظار داشت رالی صعودی بعدی آغاز شود. ارزش معاملات خرد در بازار امروز حدود 15 هزار میلیارد تومان بود که افت قابل توجهی نسبت به میانگین این چند ماه داشته است. از سوی دیگر برای دومین روز، برآیند ورود و خروج پول منفی بود و در نتیجه بخش قابل توجهی از سهامداران در این دو روز سبدهای خود را نقد کرده اند یا کنار نشسته‌اند تا وضعیت بازار مشخص شود.