نقشه نیمروز 12 مرداد 99

تحلیل بورس امروز | فتح قله

14:24 - 1400/01/21
درحالی امروز شاخص از 2 میلیون واحد عبور کرد که چالش هسته معاملات، بازار را همچنان با اما و اگر روبه رو کرده است. سناریوی فردا متاثر از بازگشایی بازارهای جهانی جدا از استراتژی معامله گران در ساعات پایانی نیست.
تحلیل بورس امروز | فتح قله

شاخص بر فراز قله 2 میلیون واحد

دنیای بورس | انتظار بالاخره به پایان رسید و دماسنج بازار در معاملات امروز موفق شد شاخص 2 میلیون واحدی را هم فتح کند. در شرایطی که شاخص کل سال 99 را در محدوده 512 هزار واحد شروع کرده بود، پس از 4 ماه و 11 روز  از سقف 2 میلیون واحد هم گذشت تا هم پاسخی به کسانی داده باشد که از ابتدای سال بر طبل حبابی بودن بورس می کوبیدند و هم پیشتازی خود را در زمینه پربازده ترین بازار در کشور حفظ کرده باشد.

در چهار ماه و نیمی که از ابتدای سال گذشته است، بازار سرمایه هم فراز و نشیب هایی داشته است. در یک زمان رسیدن شاخص کل به مرز یک میلیون واحد روند بازار را کند کرد، یک زمان اعلام آزادسازی و امکان فروش 30 درصد سهام عدالت باعث افت شاخص کل شد، یک زمان بازگشایی نماد دو غول خودروسازی کشور بهانه ای برای توقف رشد شد و این اواخر ریزش قیمت دلار از مرز 26 هزار تومان باعث شد از سرعت رشد شاخص کل کاسته شود. اما با این حال شاخص‌کل راه خود را ادامه داد تا امروز بر بلندای این قله تاریخی قرار گیرد.

در معاملات امروز همانطور که در پیش‌بینی بازار امروز اشاره کردیم، انتظار داشتیم با دو نیمه متفاوت رو به رو شویم. در نیمه نخست هیجان فتح قله جدید، شاخص کل را بیش از 50 هزار واحد بالاتر آورد تا برای نخستین بار وارد ابرکانال 2 میلیون واحد شود، اما در نیمه دوم و همزمان با اوج گیری اختلال سامانه‌های معاملاتی، عرضه‌ها شدت گرفت. اتفاقی که به خوبی در یک ساعت پایانی نمایان شد و حتی نمادهایی که مدت ها در صف خرید قفل بودند نیز متعادل شدند. در کنار ترس و روحیه محافظه کاری سهامداران، نباید از ریسک هسته و سامانه‌های معاملاتی و در کل زیر ساخت بازار سرمایه غافل شد.

 

چالش هسته معاملات

حدود 20 سال پیش و درست در زمانی که قرار وارد وارد هزاره سوم شویم، در کشورهای توسعه یافته بحثی مطرح بود مبنی بر اینکه شاید رایانه‌ها با شروع سال 2000 به مشکل بخورند. مشکل اینجا بود که در تقویم بسیاری از رایانه‌ها و ابررایانه‌های آن زمان، سال 2000 یا تعریف نشده بود یا ریسک آن وجود داشت که با شروع سال 2000 میلیادی، این سیستم‌ها دچار اختلال شده یا از کار بیفتد.

البته آن زمان هم اتفاق مهمی رخ نداد، سیستم‌ها به کار خود ادامه دادند و این چالش به پایان رسید. حالا درست در زمان فتح قله 2 میلیون واحدی به نظر میرسد این چالش برای بازار سرمایه دردسر ساز شد چرا که امروز با ورود شاخص کل به ابرکانال 2 میلیون واحد، اختلال سامانه های معاملاتی شدت گرفت. قیمتی که در سایت TSETMC نشان داده میشد با آن چیزی که در سامانه‌های معاملاتی برای سهامداران به نمایش در می آمد متفاوت بود. گاهی یک سهم به صف فروش رسیده بود و این در حالی بود که در سامانه های آنلاین، همچنان در محدوده مثبت معامله میشد.

این مسئله فارغ از آن بود که معمولا سفارش‌های خرید و فروش با تاخیر چند دقیقه‌ای ثبت و انجام می شد. نتیجه این اتفاقات به افزایش سنگین عرضه‌ها در پایان بازار انجامید. در کنار اوج گیری مجدد شاخص کل، مشکلات زیرساختی بازار سرمایه هم اوج گرفته است و شاید در سال جاری دغدغه زیرساخت را بتوان مهم ترین چالش بازار سرمایه دانست.