نقشه نیمروز 8 مرداد 99

تحلیل بورس امروز | نشانه های جدید

14:22 - 1400/01/21
درحالی که نزول شاخص بورس در این روزها میتواند به معنای فاز استراحت باشد که باید در انتظار ماند که از شنبه بازار چه روندی را از سر می‌گیرد.
تحلیل بورس امروز | نشانه های جدید

دنیای بورس | عرضه‌های سنگین در بازار امروز، شاخص را بار دیگر تا مرز یک میلیون و 900 هزار واحد پایین آورد اما هم زمان با رسیدن به این محدوده و در یک ساعت پایانی بازار، برخی صف فروش‌ها همانند «فارس» و «فولاد» جمع شد و برخی از نمادهای کوچک تر نیز با فروکش کردن هیجان فروش، به محدوده مثبت بازگشتند. در این شرایط افت شاخص متوقف شد و در کانال یک میلیون و 900 هزار واحد باقی ماند.

این دومین بار در هفته جاری است که سطح یک میلیون و 900 هزار واحد در برابر ریزش بیشتر شاخص کل نقش حمایتی ایفا می‌کند تا نشان دهد شاخص کل همچنان در محدوده 1.9 تا 2 میلیون واحد در حال نوسان است. این محدوده نوسانی از نظر تکنیکالی کمک است که اندیکاتور از محدوه سقف پایین تر آمده و نفسی تازه کنند. از سوی دیگر شاخص‌کل همانند زمانی که به مرز یک میلیون واحد رسیده بود با اصلاح قیمتی و زمانی مواجه شده است.

از نظر قیمتی نمادهای لیدر و شاخص‌ساز بازار افت قابل توجهی تجربه کردند و از سوی دیگر با پایان یافتن معاملات امروز، تقریبا حدود سه هفته است که  قدرت صعودی شاخص‌کل کاهش یافته و اکنون در حال قدرت گیری برای عبور از مقاومت روانی 2 میلیون واحدی است. همانند روزهای گذشته «شستا» آخرین نمادی بود که امروز معامله شد و بر عکس روز گذشته، با استقبال بالای سرمایه گذاران روبه رو شد و تا مرز صف خرید هم پیشروی داشت.

در معاملات امروز 1.9 میلیارد سهم از «خساپا» معامله شد تا رکورد بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص دهد و همچنین بعد از «فولاد» دومین سهمی باشد که بیشترین ارزش معاملات را به ثبت رسانده است. سایپا با صف خرید قابل توجهی کار خود را آغاز کرد و تا پایان بازار هم همچنان در محدوده 3 تا 4 درصد مثبت در حال نوسان بود.

با این دیگر غول خودروسازی کشور با صف فروش میلیاردی کار خود را آغاز کرد و آخرین روز کاری هفته را با همان صف فروش سنگین به پایان برد تا بار دیگر بر این نکته تاکید داشته باشد که دوران صعود یا نزول دسته جمعی نمادهای یک گروه به پایان رسیده است. در واقع این روزها شرایط تکنیکالی، بنیادی و از همه مهم‌تر نظر جمعی سهامداران است که یک سهم را تا صف خرید بالا برده یا آن را به صف فروش می رساند و اقبال به چند نماد در یک گروه باعث نمی شود دیگر هم گروهی های آنها نیز با افزایش تقاضا همراه شوند.

در آخرین روز کاری این هفته ارزش معاملات خرد به حدود 20 هزار میلیارد تومان رسید که نشان از محافظه‌کاری بیشتر سهامداران در مقابل تعطیلی دو روزه این بازار است.