نقشه نیمروز 5 مرداد 99

تحلیل بورس امروز | تغییر مسیر

14:20 - 1400/01/21
فضای روانی مبنی بر شاخص 2 میلیون واحدی روی معاملات امروز سایه انداخته بود. اگر چه از دید معامله گران افزایش عرضه ها عامل اصلی عوض شدن مسیر امروز بازار بود.
تحلیل بورس امروز | تغییر مسیر

دنیای بورس | جو روانی شاخص 2 میلیون واحدی روی کل معاملات امروز سایه انداخته بود. بازار در ابتدای معاملات، اگرچه بیش از 11 هزار واحد رشد داشت اما با افزایش عرضه‌ها و تمایل سهامداران به ذخیره سود باعث شد مسیر بازار عوض شود و نمادهای لیدر به صف فروش برسند. صف فروش «فارس»، «فولاد» و «فملی» آنقدر روی افت شاخص کل تاثیرگذار بود که حتی بازگشایی «خساپا» با رشد 18 درصدی هم نتوانست شاخص کل را به مدار مثبت بازگرداند. در معاملات امروز و با توجه به صف فروش برخی نمادهای شاخص‌ساز و همچنین بی تصمیمی سهامداران، ارزش معاملات خرد به حدود 20 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به روزهای اوج خود فاصله قابل توجهی دارد.

 

نبود ذهنیت رشد بیشتر بورس برای سهامداران

برخی از فعالان بازار اعتقاد دارند افت شاخص کل در معاملات این چند روز ناشی از فروش حقوقی‌هاست اما بررسی روند بازار نشان می دهد اگر این منفی شدن را به فروش حقوقی‌ها نسبت دهیم باز هم نمی‌توان مدعی شد که بازار یک دست صف قرمزپوش است چه آنکه بسیاری از نمادهای پالایشی امروز در سقف قیمت معامله می‌شدند. حتی «شستا» در روزی که حقوقی‌های آن بار دیگر بیش از 200 میلیون سهم عرضه کردند، باز هم صف خرید خود را حفظ کرد. در هر حال روند فعلی بازار بیشتر ترس سهامداران از آینده بازار را نشان می دهد.

بسیاری از افرادی که در ابتدای سال سهامدار بودند فکر نمی کردند در مدت اندکی شاخص کل از حدود 512 هزار واحد تا مرز 2 میلیون واحد رشد داشته باشد. به عبارت دیگر در تصور سهامداران رسیدن به شاخص 2 میلیون واحد در میانه تابستان دور از انتظار بود و حالا فتح این قله نیاز به پیش زمینه ذهنی دارد.

این فرایند از چند هفته پیش و زمانی که شاخص کل از مرز یک میلیون و 800 هزار واحد عبور کرد، آغاز شده و حالا روزهای آخر خود را سپری می کند. بازگشت دلار به بالاتر از 24 هزار تومان در بازار آزاد، رشد قیمت طلا و سکه و چشم انتظار تورمی در ماه‌های آتی همچنان محرک بازار سرمایه برای فتح قله‌های جدید است.