دیده بان بورس 28 تیر 99

پیش بینی بورس امروز | هیجان دوباره

14:15 - 1400/01/21
امروز بازار در انتظار یک روز هیجانی است، در حالی که در بازار کامودیتی ها نشانه های مثبتی دیده میشود که امروز را آغاز هفته متفاوتی باید دانست.
پیش بینی بورس امروز | هیجان دوباره

دنیای بورس | بازار آماده شروع شنبه‌ای هیجانی است، شنبه‌ای که هیجان فروش در آن موج میزند و بسیاری از سهامداران منتظر آن هستند که 8:30 دقیقه از راه برسد تا سفارش‌های فروش خود را ارسال کنند. بسیاری از سهامداران این احساس را دارند که بازدهی بازار سرمایه از ابتدای سال فوق‌العاده بوده است و حالا شاید این بازار به فکر استراحت باشد. در نتیجه برای ذخیره سود رویایی خود، امروز دست به هر کاری می‌زند. با این حال بررسی روند بازارها در دو هفته گذشته بر این نکته تاکید دارد که بازارهای موازی گوی سبقت را از بازار سرمایه ربوده و بازدهی بیشتری رقم زده اند.

در هفته گذشته بازار ارز (به خصوص یورو) صدرنشین بازدهی در بازارهای مختلف بود و هفته قبل از آن بازار طلا (به خصوص سکه) سود بیشتری نصیب سرمایه‌گذاران کرده بود. در نتیجه تا این لحظه بازار سرمایه دو هفته ای است که وارد فاز اصلاحی شده است و شاید این هفته نمود بیشتری داشته باشد.

در حالی همچنان حرف از حباب بازار سرمایه بیشتر از بقیه بازارهاست که دلار از مرز 24 هزار تومان هم گذشته است و تا این لحظه خبری از اقدام مهم در جهت کنترل بازار ارز وجود ندارد. از آن زمان نیز که دولت اعتقاد داشت شوک بازار ارز موقتی است، دلار 4 هزار تومان بالاتر آمده است و همچنان هم می تازد.اما در کنار همه این موارد، ویروس کرونا به طور جدی اهالی بازار سرمایه به خصوص پرسنل کارگزاری ها را تهدید می کند.

هفته گذشته حسن محسنی معامله‌گر کارگزاری مهر اقتصاد ایرانیان به دلیل ویروس کرونا جان خود را از دست داد و حالا مطالبه کارگزاری‌ها، اقدامات عملی از سوی سازمان بورس جهت کاهش تردد مشتریان به کارگزاری هاست. مسئله‌ای که می‌تواند بر روند معاملات در هفته جاری تاثیرگذار باشد.

 

وضعیت مناسب کامودیتی ها

در شرایطی که منتقدان رشد بازار سرمایه، بورس تهران را از نظر بازدهی با بورس ونزوئلا و زیمبابوه مقایسه می کنند، بررسی بازارهای جهانی از تداوم حرکت صعودی آنها حکایت دارد. در پایان معاملات هفته گذشته مس در محدوده 6440 دلار بسته شد، اونس جهانی نیز که برای لحظاتی به زیر 1800 دلار بازگشته بود با رشدی که در پایان معاملات داشت در محدوده 1812 دلار در هر اونس بسته شد. هر بشکه نفت برنت نیز همانند هفته گذشته حدود 43 دلار در هر بشکه دادوستد شد. با توجه به قیمت جهانی کامودیتی‌ها و همچنین رشد ادامه دار نرخ ارز، از نظر بنیادی اتفاق خاصی رخ نداده است که باعث ریزش بازار سرمایه در هفته جاری شود با این حال اگر همچنان هیجان فروش آخر وقت روز چهارشنبه ادامه دار باشد، شاید اصلاح شاخص کل در این هفته ادامه یابد.