نقشه نیمروز 21 تیر 99

تحلیل بورس امروز | در انتظار فردا

14:13 - 1400/01/21
دادوستدها امروز در دو نیمه متفاوت سپر شد، در حالی که در ابتدای معاملات صف های فروش سنگین ایجاد شد که در ادامه این روند تغییر کرد. باید در انتظار فردا نشست.
تحلیل بورس امروز | در انتظار فردا

دنیای بورس | بازار امروز کامل تحت تاثیر نیمه دوم معاملات قرار داشت، جایی که نمادهای بسیاری از صف فروش سنگین به صف خرید رسیدند. طبق انتظار شاخص‌کل بورس اولین روز کاری این هفته را با افت قابل توجه شروع کرد. عرضه‌های زیادی که در روز چهارشنبه هفته گذشته به سرانجام نرسیده بود، امروز در ابتدای بازار منجر به تشکیل صف های فروش سنگینی شد. نتیجه این امر افت 34 هزار و 609 واحدی شاخص‌کل تا ساعت 10 صبح بود.

البته نباید از اختلال سامانه‌های معاملاتی هم غافل شد. اکثر سفارشهای خرید و فروش با تاخیر 10 تا 15 دقیقه‌ای در سامانه‌های معاملاتی ثبت می‌شد در نتیجه آنهایی که به دنبال فروش سهام خود بودند به اجبار کف قیمتی را برای سفارش‌های خود در نظر می گرفتند. اختلال سامانه معاملات باعث شد در ابتدا ناظر بازار معاملات «شستا» و «شپنا» را به دلیل آنچه حجم بالای سفارشات اعلام کرده بود، به زمان دیگری موکول کرد. اما توقف این دو نماد کافی نبود و در شرایطی که کار از اعلام پیام ناظر هم گذشته بود، معاملات«برخی» نمادها به زمان دیگری موکول شد. با نزدیک شدن به پایان معاملات نمادهای گروه بانکی، فلزات اساسی و پالایشگاهی که برای ساعاتی متوقف شده بود، دوباره از سر گرفته شد.

در هر حال در نیمه دوم بازار با افزایش تقاضا، صف فروش‌ها یکی پس از دیگری جمع شد و نمادها دوباره در صف خرید قفل شدند. شاخص کل نیز که در ابتدا بیش از 34 هزار واحد ریزش داشت در نهایت با افت 12 هزار واحدی به کار خود پایان داد.

در معاملات امروز بانکی ها رکوردار بیشترین حجم معامله بودند به نحوی که «وتجارت»،  «وبصادر» و «وپارس» بیشترین حجم معاملات را ثبت کردند اما در مقابل «فملی»، «شپنا» و «فولاد» نمادهایی بودند که بیشترین ارزش معاملات را بر جای گذاشتند.

«دارایکم» همچنان نمادی است که رفتار هیجانی در ان موج می‌زند. در حالی که این نماد روز چهارشنبه به صف فروش رسید، امروز در پایان معاملات صف خرید قابل توجهی داشت. در غیاب «خودرو» و «خساپا» نمادهایی که بعد از زمان بازار معامله می شدند نتوانستند تاثیر قابل توجهی بر شاخص کل داشته باشند.  در نهایت ارزش معاملات امروز به بیش از 21 هزار میلیارد تومان رسید که با توجه به وضعیت سامانه‌های معاملاتی و توقف برخی نمادها در ساعاتی از بازار، رقم قابل توجهی است.