دیده بان بورس 21 تیر 99

پیش بینی بورس امروز |  هیجان و متفاوت

14:13 - 1400/01/21
شنبه‌های هیجانی در حالی برگزار می‌شود که از دید ناظران بازار از امروز باید در انتظار روند متفاوتی نسبت به هفته گذشته بود. اما پارامترهای تعیین کننده کدامند.
پیش بینی بورس امروز |  هیجان و متفاوت

دنیای بورس | آخر هفته گذشته باز هم پر بود از خبرهای حاشیه‌ای که تایید و تکذیب‌های متعددی را هم به همراه داشت. مهم‌ترین آن به احتمال جلوگیری از عرضه صندوق دارادوم و داراسوم باز می‌گردد. به گفته یکی از نمایندگان مجلس اگر منابع دارا دوم و سوم منابع سهام عدالت باشد، مجلس جلوی عرضه را می‌گیرد.

واکنش اهالی بازار نسبت به این خبر منفی بود چرا که تجربه شیرین دارایکم، غیر از سهامداران فعلی، بسیاری از مردم را هم به سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها ترغیب کرده است. با این حال واکنش سازمان بورس این بود که طبق قانون مصوب بودجه سال ۹۹ دولت موظف است باقیمانده سهام خود را در شرکتها و بنگاه های دولتی در قالب ETF عرضه کند. این روال طبق یک برنامه زمان بندی شده انجام خواهد شد.

تا بدین جا به نظر می‌رسد تب عرضه این صندوق‌ها فروکش کرده باشد اما بعید نیست در آینده کوتاه مدت باز هم بحث آن داغ شود. یکی دیگر از اخبار حاشیه‌ای به بحث حبابی بودن بازار سرمایه برمیگردد. به اعتقاد یکی از کارشناسان بازار سرمایه، نسبت ارزش بازار سرمایه به تولید ناخالص داخلی بالا رفته و چند برابر کشورهای توسعه یافته است.

این خبر نیز موجی از تحلیل‌های مختلفی را در پی داشت که هر یک سعی داشتند از منظر متفاوتی به صحبت‌های این کارشناس واکنش نشان دهند. وجود تحلیل‌های متفاوت می‌تواند به درک بهتر بازار سرمایه کمک کند اما گذر زمان نشان خواهد داد که کدام افراد بهتر توانسته اند بازار را تحلیل کنند.

 

احتمال تداوم عرضه‌های سنگین در شنبه های هیجانی

عرضه‌های سنگین در آخرین روز کاری هفته گذشته، احتمال اینکه امروز نیز عرضه‌های سنگینی را داشته باشیم تقویت کرده است. اخبار منفی که در روزهای تعطیلی بورس منتشر شد نیز می‌تواند مزید بر علت شود تا عده‌ای به فکر نقد کردن سبدسهام خود بیفتند.

اما با این حال تجربه نشان داده شنبه‌ها، هیجانی ترین روز هفته است و احتمال دارد حجم ورود نقدینگی، باز هم محرکی باشد برای رشد هر چه بیشتر شاخص کل. نیم نگاهی به بازار ارز نیز نشان می‌دهد کم‌کم دلار جایگاه خود را در بالاتر از مرز 20 هزار تومان تثبیت کرده و با شیب ملایمی همچنان در حال صعود است. در نتیجه احتمال دارد در نیمه دوم بازار، موج جدیدی از تقاضا وارد بازار شود.

 

بازارهای جهانی، همچنان مثبت

قیمت کامودیتی‌ها در معاملات پایان هفته، جهش درخشانی داشت. مس با 2 درصد افزایش به بالاتر از 6400 دلار رسید. پالادیوم، روی و آلومینیوم هم نزدیک به 2 درصد افزایش داشتند. اونس جهانی طلا روز مرز 1800 دلار بسته شد. هر بشکه نفت برنت نیز همچنان در محدوده 43 دلار در حال نوسان است. بازار نفت و فلزات پایه توجه ویژه‌ای به اخبار کرونا دارد و هر خبری مبتنی به کنترل شیوع آن، میتواند باز هم به رشد قیمت‌ها در بازارها منجر شود.