نقشه نیمروز 18 تیر 99

تحلیل بورس امروز | چرایی فروش

14:13 - 1400/01/21
دلیل عمده امروز افزایش عرضه ها در بازار چه بود. چرا بسیاری به دنبال فروش بودند و البته عرضه اولیه چه تاثیری روی روند معاملات داشت.
تحلیل بورس امروز | چرایی فروش

دنیای بورس | ظاهر بازار امروز از افزایش 6600 واحدی شاخص کل حمایت دارد اما در باطن، افزایش عرضه‌ها در بازار مهم‌ترین خصوصیت معاملات امروز بود. در یک ساعت ابتدایی، بازار متعادل بود و خریداران و فروشندگان با هیجان کمی، معاملات خود را انجام می‌دادند اما از میانه‌های بازار روند عرضه‌ها شدت گرفت، بسیاری از نمادها به صف فروش رسیدند و نمادهایی همانند «حکشتی»، «شپنا» و »فولاد» که به خاطر صف های سنگین، امکان خرید آنها دشوار بود، امروز متعادل شده و حتی برخی از آنها تا مروز صف فروش هم پیش رفتند.

در پایان شاخص کل حدود 0.38 درصد رشد داشت که همین میزان رشد نیز به یمن صف خریدهای ابتدای بازار به دست آمد. در مقابل شاخص‌کل هم‌وزن با افت 0.89 درصدی مواجه شد. هفته عجیبی که با هیجان عرضه ها شروع شده بود، در نهایت نیز دوباره با همان میزان هیجان زدگی به پایان رسید.

اما نکته قابل تامل در معاملات امروز رکوردشکنی حجم معاملات خرد در بازار بود؛ به گونه‌ای که ارزش معاملات خرد در بازار بورس و فرابورس به بیشتر از 29 هزار میلیارد تومان رسید که رکورد تازه‌ای در این زمینه به حساب می‌آید. بیشترین تاثیر مثبت بر رشد شاخص را هم نمادهای «فولاد» و «شستا» بر جای گذاشتند و در مقابل«فملی» دیگر نماد گروه فلزات اساسی، نمادی بود که بیشترین تاثیر منفی را بر دماسنج بازار داشت. گروه بانکی نیز که امروز از صف خرید به صف فروش رسید، بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند و در این میان حجم معاملات «وتجارت» ، «وبصادر» و «وپارس» بیشتر از بقیه نمادها بود.

 

عرضه های قابل پیش بینی

« سهام عدالت علاوه بر 30 درصد آزاد شده، 30 درصد در عید غدیر و 30 درصد دیگر در 22 بهمن آزاد خواهد شد.» این بریده‌ای از صحبت‌های امروز رئیس جمهور بود که بلافاصله در گروه های بورسی بازنشر شد و خیلی از افراد به این بهانه که با آزادشدن 30 درصد دیگر، همانند اواخر اردیبهشت ماه، بازار وارد فاز اصلاحی خواهد شد، در نتیجه تا میتوانستند دست به فروش زدند.

برای مثال «دارایکم» همان صندوقی است که تا یک هفته پیش همه برای خرید آن سر و دست می شکستند و امروز اگر دامنه نوسان ده درصدی نبود، مشخص نبود تا کجا افت قیمت پیدا می کرد. در هر حال می توان برای عرضه‌های سنگین امروز بهانه‌های مختلفی پیدا کرد اما این عرضه‌ها چیزی بود که در پیش بینی بازار اولین روز این هفته پیش بینی کرده بودیم. اصلاحی که شاید بتواند عیاز ارزندگی سهام مختلف را به چالش بکشد.