چه خبر از قراردادهای آتی زعفران؟ + جدول

14:13 - 1400/01/21
صف فروش آتی زعفران زیر فشار عرضه‌ها قرار گرفت.
چه خبر از قراردادهای آتی زعفران؟ + جدول

به گزارش «دنیای بورس»، دنیای اقتصاد نوشت: بازار آتی محصولات کشاورزی در بورس کالا افت قیمت‌های جدی داشته و صف فروش را تجربه کرده است. فرصت آربیتراژی برجسته‌ای که بین بازار روز زعفران و گواهی سپرده و آتی ایجاد شده اصلی ترین محرک برای تقویت بخش عرضه از جانب ورود محصول زعفران از سوی کشاورزان و حتی واسطه گران شده و به افت نرخ در بازار آتی دامن زده و گویی نرخ‌ها به سمت تعادل حرکت کرده است.

کمتر از یک هفته به زمان تحویل سررسید تیرماه زعفران نگین باقی نمانده و تا لحظه تنظیم گزارش حدود ۱۹ هزار قرارداد بین خریدار و فروشنده در این سررسید جابه جا شده است. اما با توجه به قیمت بالای سررسید تیرماه و گواهی سپرده زعفران ( نگین ) که بیش از قیمت بازاری این محصول است؛ خریداران تمایلی به دریافت محصول خود از انبار ندارند و بر فشار فروش ( به‌صورت روانی و فنی ) افزوده شده است. برآیند این دو موضوع سبب شده که سمت عرضه هم در سررسیدهای آتی و هم در گواهی سپرده تقویت شود.

در کنار این موارد، اتفاق اخیر مبنی بر افزایش وجه تضمین زعفران نگین که در روز دوشنبه پس از اتمام جلسه معاملاتی رخ داد، مزید بر علت شد و با کاهش جذابیت خرید سبب افت تقاضای این محصول شد. بنابراین در کنار تقویت بخش عرضه که به دنبال افزایش ورود جنس به انبارها و فاصله قیمتی بین بازار مشتقه بورس کالا و بازار روز زعفران اتفاق افتاد، بخش تقاضا تضعیف شد و صف فروش در بازار این محصول شکل گرفت.