نقشه نیمروز 17 تیر 99

تحلیل بورس امروز | استراتژی حمایت

14:13 - 1400/01/21
عرضه‌های امروز با شدت و قوت دنبال شد. اگر چه با رویداد مربوط به عرضه اولیه بازار تحت تاثیر آن رفتار متفاوتی از خود نشان داد اما با این وصف همچنان انتظارات برای تاثیر جریان پول پابرجاست.
تحلیل بورس امروز | استراتژی حمایت

دنیای بورس | در بازار امروز اگرچه حجم عرضه‌ها شدت و قوت بیشتری داشت اما شاخص‌سازها توانستند همچنان شاخص کل را مثبت نگه دارند. اینکه چرا حجم عرضه‌ها شدت گرفت هم به عرضه اولیه «ولپارس» ارتباط دارد و هم به اینکه در روز وسط هفته بودیم. شرایط بازارها نامشخص است و معلوم نیست نرخ ارز و طلا در روزهای پایان هفته چه نوسانی خواهد داشت. در نتیجه برخی به دنبال ذخیره سود بودند و در مقابل برخی نیز حجم خریدهای خود را بالاتر بردند. با این حال با توجه به صف خرید سنگینی که نمادهای بزرگ بازار داشتند، انتظار می‌رود فردا نیز روند صعودی ادامه یابد.

در معاملات امروز نیز بانک تجارت رکورد بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و این در حالی است که حضور نمادهای گروه بانکی در بین رکوردداران بیشترین حجم و ارزش خرید مشهود بود. تاثیرگذارترین نماد در رشد شاخص‌کل، «فولاد» بود که توانست با اختلاف قابل تامل با دیگر نمادها، به تنهایی شاخص کل را 5 هزار واحد بالاتر ببرد.

«خودرو» و«خساپا» نیز که همانند روزهای گذشته خارج از ساعات عادی بازار معامله می‌شدند متوقف شدند. ایران خودرو به علت نوسان 50 درصدی و در حالی که سومین نماد تاثیرگذار در رشد شاخص‌کل بود، متوقف شد و سایپا نیز به علت نوسان 20 درصدی تا پایان جلسه معاملات امروز متوقف شد.

«دارایکم» نیز که در روزهای گذشته تا نزدیک به 30 درصد بالاتر از NAV خود معامله می‌شد امروز به مرز 26 هزار و 800 تومان رسید تا این بار کمتر از ارزش روز دارایی‌های خود معامله شود. با پایان یافتن معاملات امروز شاخص‌کل به میانه کانال یک میلیون و 750 هزار واحد رسید و آمادگی خود را برای فتح کانال 2 میلیون واحد نشان داد. امروز اگرچه دماسنج بازار 1.7 درصد رشد داشت اما شاخص‌هم‌وزن نوسانی نداشت تا نشان دهد به غیر از برخی نمادهای شاخص‌ساز، بسیاری از نمادها در محدوده منفی معامله می‌شدند.

 

ادامه حمایت رئیس‌جمهور از بازار سرمایه

بار دیگر رئیس جمهور از بازار سرمایه حمایت کرد و در عین حال تاکید کرد هیجان‌زدگی کاذب نباید بورس را متاثر کند. به گفته روحانی رویه سازی و تداوم جدی عرضه سهام بنگاه های بزرگ و متوسط به ویژه بنگاه های دولتی در بورس با یک برنامه و طرح دقیق برای مردم محور شدن اقتصاد کشور و خروج جدی دولت از بنگاه داری، شفافیت بخشی به اقتصاد و تولید کشور است.

در این شرایط عموم سهامداران با تکیه بر حمایت‌های دولتی از بورس، با ریسک‌پذیری بیشتری پا به این بازار می‌گذارند. در واقع بسیاری از سهامداران بدون توجه به ریسک و مخاطرات سرمایه گذاری در بازار سرمایه، سهام شرکت‌هایی را می‌خرند که شاید از نظر بنیادی وضعیت مناسبی نداشته باشد.