نقشه نیمروز 15 تیر 99

تحلیل بورس امروز | معنای رفتار بازار

14:11 - 1400/01/21
امروز فروشندگان توانستند نبض بازار را بر عهده بگیرند و از این جهت شاهد فشار عرضه ها بودیم. با این وصف شاخص بورس و فرابورس صعودی دنبال شد.
تحلیل بورس امروز | معنای رفتار بازار

دنیای بورس | نیم ساعت بیشتر طول نکشید تا مشخص شود عطش خریداران، نمادهای مختلفی را به صف خرید خواهد رساند. اگر نمادی هم به سمت صف فروش پیش میرفت، خریدارانی که به دنبال خرید یک سهم در محدوده منفی بودند، تمام عرضه‌ها روی آن سهم را جمع می‌کردند. در نهایت خریدارانِ ساعت ابتدایی بازار، خوشحال‌ترین سهامداران امروز بودند.

اختلالات روز گذشته امروز هم ارسال سفارشات را با کندی همراه ساخته بود اما برخلاف روز گذشته، معامله‌گران امروز با صبوری بیشتری بازار را دنبال کردند و از ارسال سفارشات هیجانی در منفی 5 درصد، خبری نبود. کندی سامانه‌های معاملاتی باعث شده بسیاری از سفارشات با تاخیر در هسته معاملات ثبت شود. در نتیجه روز گذشته سهامدارانی که به دنبال نقد کردن سبد خود بودند سفارشات خود را در پایین ترین قیمت ارسال می کردند و امروز آن‌هایی که به دنبال خرید بودند، مثبت 5 درصد را برای سفارشات خرید انتخاب می‌کردند.

در معاملات امروز اغلب گروه‌های بورسی روند صعودی داشتند اما در این میان برخی گروه‌ها همانند سیمانی‌هادر محدوده منفی معامله می‌شدند. افزایش نرخ سیمان مهم‌ترین فاکتور در رشد دسته جمعی نمادهای این گروه بود و حالا با فروکش کردن تب افزایش نرخ، سیمانی‌ها مسیر اصلاح قیمت در پیش گرفته‌اند.

 

گروه‌های پرطرفدار

در میان گروه‌های پرطرفدار، خودرویی‌ها همچنان صدرنشین هستند؛ به گونه‌ای که برای دومین روز متوالی، معاملات دو نماد «خساپا» و «خودرو» به ساعت 13:45 دقیقه موکول شد تا از بار مضاعف هسته معاملات بکاهد. صف خرید 8 میلیاردی که روی این دو نماد تشکیل شد نشان می‌دهد بی جهت نیست که هسته معاملات نمی‌تواند در زمان عادی بازار، معاملات ایران خودرو سایپا را پردازش کند! «خگستر»، «خبهمن»، «خزامیا» و ... از دیگر نمادهای پرطرفدار این گروه بودند که صف خرید قابل توجه داشتند.

در بین نمادهای فلزات اساسی، دو نماد «فملی» و «فولاد» که لیدر این گروه به حساب می آیند در ابتدای بازار معاملات متعادلی داشتند اما با گذشت یک ساعت از شروع بازار، به صف خرید رسیدند و این صف تا پایان بازار باقی ماند. «ذوب» نیز که امروز با حجم عرضه بالایی مواجه بود، در ادامه بازار به محدوده صفر تابلو بازگشت. شرایط معاملات گروه بانکی نیز به همین صورت بود. «وتجارت» و «وبصادر» در اوایل بازار به صف خریدی رسیدند که تا پایان بازار پابرجا بود. رکورد بیشترین حجم و ارزش معاملات امروز نیز نمادهای بانکی اختصاص داشت.  اما پالایشی‌ها از همان ابتدا نشان دادند که تمایلی به اصلاح قیمت ندارند. «شپنا»، «شبندر»، «شبریز» و ... از نمادهای پرطرفدار این گروه بودند.

 

مورد عجیب «دارایکم»

صندوق واسطه‌‎گری مالی یکم که در روزهای گذشته با استقبال بالای سهامداران روبه‌رو شده بود امروز با همان میزان هیجان روبه رو شد، البته در جهت برعکس. با توجه به اعمال محدودیت دامنه نوسان 10 درصدی روی این صندوق، بسیاری از سهامداران ترجیح دادند دارایی‌های خود روی این صندوق را عرضه کنند. در نتیجه قیمت پایانی آن افت 15.7 درصدی را ثبت کرد تا قیمت معاملات آن به NAV صندوق نزدیک شود.  «شستا» هم دیگر نماد عجیب امروز بود. در حالی که قرار بود معاملات سرمایه گذاری تامین اجتماعی بعد از افشای اطلاعات باهمیت نوع الف و همچنین نوسان 50 درصدی، امروز از سر گرفته شود، اما در نهایت نماد «شستا» در حالت ممنوع-متوقف باقی ماند.