نقشه نیمروز 9 تیر 99

تحلیل بورس امروز | نمادهای جذاب

14:09 - 1400/01/21
کدام نمادها در بازار امروز جذاب بودند. در شرایطی که بازار امروز نظاره گر اختلالات مربوط به هسته معاملات بود، چه نمادهایی با اقبال سهامداران روبه رو بودند.
تحلیل بورس امروز | نمادهای جذاب

دنیای بورس | برای دومین روز پیاپی، ارزش معاملات خرد روزانه به بالاتر از 20 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بالای معاملاتِ امروز از آن جهت اهمیت دارد که بازار در یک ساعت ابتدایی امروز یک دست قرمزپوش بود و اندک نمادهایی در صنایع مختلف وجود داشت که در محدوده مثبت معامله شوند. بعد از گذشت یک ساعت از شروع معاملات شاخص‌کل افت بیش از 30 هزار واحدی را تجربه کرد. بسیاری از نمادهای مطرحی همانند «حکشتی» که روزهای گذشته دست نیافتنی بودند امروز صف فروش چند ده میلیونی داشتند. ریزش 30 هزار واحدی بازار را باید در دو دلیل جستجو کرد. نخست آنکه بعد از واکنش بازار به شاخص یک میلیون و 500 هزار واحدی، اصلاح قیمت‌ها در روز جاری قابل پیش‌بینی بود. آن‌هایی که سود مناسبی کسب کرده بودند ترجیح دادند برای مدتی از بازار دست بکشند و نظاره گر اتفاقات آن باشند.

اما دلیل مهم دیگر به اختلال دوباره سامانه‌های معاملاتی باز میگردد. در یک ساعت ابتدایی هم استیشن‌های کارگزاری‌ها و هم سامانه‌های معاملاتی آنلاین به کندی سفارش‌ها را دریافت و ثبت می‌کردند. در واقع بین ارسال سفارش تا ثبت در سامانه‌ها گاهی چند دقیقه طول می‌کشید. دلیل این اتفاق نیز حجم بالای سفارش‌ها بود. در این شرایط ناظر بازار تصمیم گرفت به دليل تعداد سفارشات بالا در ‌نمادهاي معاملاتي «شپنا»،«خودرو»،«خساپا»و«شستا»  معاملات آن‌ها را برای دو ساعتی متوقف کند. در این شرایط بسیاری از سهامدارنی که قصد فروش سهامشان را داشتند سفارش‌ خود را در کف قیمتی ارسال کنند.

از میانه‌های بازار اما ورق برگشت. موج جدیدی از خریداران وارد شدند و صف‌های فروش یکی یکی جمع شد. «حکشتی» از صف فروش سنگین، به صف خرید رسید. نمادهای مطرح دیگری همانند «فولاد»، «وتجارت» و «خودرو» نیز از نمادهایی بودند که هم سقف و هم کف قیمتی امروز را لمس کردند.

در میان گروه‌های بورسی، بانکی‌ها همچنان جذاب هستند. «وبصادر» نمادی بود که در اوج عرضه‌ها نیز صف خرید خود را حفظ کرد و با صف خرید 500 میلیون سهمی به کار خود پایان داد. بانک دی نیز بعد از افشای اطلاعات بااهمیت با رشد 17 درصدی به جریان معاملات بازگشت. در گروه سیمان واکنش های صفر و صدی به افزایش قیمت سیمان مشخص بود به نحوی که برخی از نمادها صف خرید داشتند و مابقی با صف فروش به کار خود پایان دادند. 

در نهایت در روزی که شاخص کل 10 هزار واحد افت داشت، «شستا» توانست بیشتری اثر مثبت را بر شاخص کل بر جای گذارد. در مقابل نمادهای گروه فلزات اساسی و معدنی، بیشترین تاثیر را در افت شاخص‌کل داشتند. اگرچه امروز بررسی خرید و فروش حقیقی‌ها حکایت از خروج 31 میلیارد تومان نقدینگی از بازار دارد، اما سهامداران نسبت به آینده بازار همچنان خوشبین هستند.