معاملات مشکوک | کدام نمادها کد به کد شدند

14:09 - 1400/01/21
معالات مشکوک در روز نخست بازار سهام برای چه نمادهایی بود.
معاملات مشکوک | کدام نمادها کد به کد شدند

کدام سهام بیشترین نسبت خریدار و فروشنده را کسب کرده‌اند
هجوم تقاضا به شیراز
رضا شاکری / تحلیلگر بازار سرمایه

نسبت‌های بالای خریدار و ورود پول‌های درشت به سهام می‌تواند یکی از نشانه‌های رشد قیمتی سهام باشد اما برای تشخیص این روند آن باید برای چند روز معاملات آن را زیر‌نظر داشت.

در جدول رو به رو ۱۶ نماد بورس تهران و فرابورس به نمایش درآمده‌اند که بیشترین نسبت قدرت خریدار به فروشنده را به‌دست آورده‌اند؛ این روند گویای هجوم تقاضای پول‌های کلان به این نماد‌‌هاست. به‌جز ۲ نماد نخست که از عرضه آنها در بازار زمان زیادی نمی‌گذرد و به نوعی عرضه‌ اولیه محسوب می‌شوند و طبیعی است که تقاضای خریدار به فروشنده بیشتر باشد، در بقیه سهام خریداران با پول‌های درشت تری نسبت به فروشندگان وارد شده‌اند. به‌عنوان مثال روز شنبه هر کد حقیقی در سهم شیراز به‌طور متوسط حدود ۴۲۰ میلیون تومان خریداری کرده است در صورتی که هر کد حقیقی تنها حدود ۱۰ میلیون تومان فروش داشته است.ضمن اینکه با توجه به فروش حدود ۹۰درصدی از حجم معاملات آن روز توسط حقوقی‌ها می‌توان گفت حدود ۶ میلیارد تومان پول حقیقی وارد این سهم شده است. در حالی که ارزش کل معاملات آن حدود ۶/ ۶ میلیارد تومان بوده است.

در واقع نسبت‌های بالای خریدار و ورود پول‌های درشت به سهام می‌تواند یکی از نشانه‌های رشد قیمتی آن باشد اما برای تشخیص آن نباید این نسبت‌ها را برای یک روز مد نظر قرار داد بلکه باید برای چند روز معاملات آن را زیر نظر داشت به این دلیل که افرادی که با پول‌های سنگین قصد خرید سهام را دارند سعی می‌کنند با چراغ خاموش وارد شوند و به اصطلاح زمانی که فروشنده خاصی در سهم وجود ندارد روند مثبت حرکتی را آغاز می‌کنند.

معاملات کد به کد در بورس

در معاملات روزانه هنگامی که در زمان‌های خاص، حجم معاملات به یک ‌باره افزایش می‌یابد و به گونه‌ای حالت غیر نرمال به خود می‌گیرد باید به بررسی این موضوع پرداخت که آیا در معاملات کد به کد شده است یا خیر. در صفحه مربوط به هر نماد می‌توان ریز معاملات روزانه را مشاهده کرد و از این طریق فهمید که در معامله کد به کد انجام شده است یا خیر.

با توجه به اینکه کد به کد کارمزد دارد، اینکه در سطوح حمایت یا مقاومت کد به کد صورت گرفته از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که در نمادی کد به کد انجام می‌شود تعداد خریدار و فروشنده نیز دستخوش تغییراتی می‌شود که نشان می‌دهد معامله بین عده‌ای خاص انجام شده است.

بنابراین هرگاه به این نتیجه رسیدید که در نمادی کدبه‌کد انجام شده است، حتماً معاملات سهم را بررسی کنید و به دنبال پیدا کردن سیگنال خرید یا فروش در سهم باشید. چرا که درک کد به کد سهام در معاملات می‌تواند موقعیت‌های مناسبی را برای سرمایه‌گذار ایجاد کند.

انواع کد به کد کردن در سهام یک شرکت به چه صورت است؟

کد به کد کردن با حالت‌های مختلف می‌تواند انجام شود که شامل موارد زیر است:

۱. کد به کد از حقیقی به حقیقی

۲. کد به کد از حقوقی به حقیقی

۳. کد به کد از حقوقی به حقوقی

۴. کد به کد از حقیقی به حقوقی

برای مثال می‌توانید به معاملات قشهد در روز شنبه در ساعت ۱۱و ۱۷ دقیقه به  ریز معاملات از شماره ۱۹۴ تا ۲۲۳ نگاهی بیندازید. (کد به کد حقوقی به حقوقی)

ضمن اینکه معاملات بلوکی کارمزد کارگزاری ندارد ولی کد به کد کارمزد دارد. به همین علت معاملات کدبه‌کد مهم‌تر از معاملات بلوکی است. کاربرد معاملات بلوکی فقط برای شاخص‌سازی است ولی هدف از معاملات کد به کد پیاده کردن برنامه‌های خاص است. معامله بلوکی یک معامله در یک ثانیه است ولی معاملات کد به کد چند معامله در یک ثانیه است.