نقشه نیمروز 2 تیر 99

تحلیل بورس امروز | سیگنال های مثبت

14:05 - 1400/01/21
دادوستدها در بازار سهام امروز را با اختلالات مربوط به هسته معاملات پیگیری کرد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز دوباره سیگنال های مثبتی به بازار ارسال کرد.
تحلیل بورس امروز | سیگنال های مثبت

دنیای بورس | پوسته بازار نشان از یک روز رویایی دارد، شاخص کل 40 هزار واحد دیگر بالاتر آمد و به یک میلیون و 341 هزار واحد رسید. بسیاری از نمادها صف خرید بودند و بازدهی سبدهای سهام افزایش یافت. اما در بطن بازار، شرایط اندکی متفاوت بود. امروز اختلال سامانه معاملات باز هم دردسرساز بود و در دقایق مختلفی از بازار، انجام معاملات را با مشکل مواجه ساخت. در کنار هسته‌ای که گاه و بیگاه دچار اختلال می‌شود، سامانه‌های آنلاین برخی از کارگزاری‌ها نیز با مشکلات متعددی همراه بود و قدرت خرید مشتریان را درست نشان نمی‌داد. مجموعه این عوامل باعث در معاملات امروز ارزش معاملات افت قابل توجهی نسبت به روز گذشته داشته باشد و حدود 12 هزار میلیارد تومان بین حقیقی‌ها دادوستد شود. در مجموع سهامداران و معامله‌گران زیادی از سامانه معاملات گلایه داشتند.

 

بالا و پایین نمادهای در گروه های پربیننده

در روزی که «خودرو» صف خرید سنگینی داشت و «خساپا» نیز به دلیل نوسانات 50 درصدی متوقف بود، عمده توجه سهامداران در گروه خودرو به شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو معطوف بود. در معاملات امروز،  «خگستر» توانست رکوردار بیشترین ارزش معاملات باشد و با جابه‌جایی بیش از 1.1 میلیارد سهم، بعد از بانک تجارت بیشترین حجم معامله را نیز به خود اختصاص داد. «فولاد» در حالی بیشترین تاثیر مثبت را بر صعود 3.13 درصدی شاخص کل داشت که در رتبه چهارم بیشترین حجم و ارزش معاملات قرار داشت.

در گروه پالایشگاهی که «شپنا» به خاطر نوسان 50 درصدی متوقف است، اغلب نمادها در محدوده مثبت یا سقف قیمت معامله می‌شدند. «شبهرن» تنها نماد این گروه بود که در محدوده منفی دادو ستد می‌شد. در گروه بانکی نیز که این روزها کانون توجه سرمایه‌گذاران است، اغلب نمادها در سقف قیمت معامله می‌شدند. در این گروه،  بانک آینده که در تمام روزهای فصل بهار صف خرید داشت و امروز نیز با صف خرید چند صد میلیونی به کار خود پایان داد. با توجه به اینکه «وآیند» در بازار پایه نارنجی قرار دارد، روزانه نوسان 2 درصدی دارد برای متعادل شدن صف خرید آن باید منتظر روزهای آتی بود. گروه سیمان نیز که خبرسازترین گروه بورسی در روزهای اخیر بوده است، با افزایش تقاضا، قریب به اتفاق نمادها به صف خرید نشستند.

 

سیگنال‌های مثبت رئیس سازمان بورس

مهم‌ترین خبر امروز بازار سرمایه، نشست خبری رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بود. آنچه از این نشست بیرون آمد نه تنها بوی حمایت از بازار می‌داد بلکه نشان دهنده این بود که اقدامات مسئولان سازمان در جهت بهبود عملکرد بازار سرمایه است. طراحی سامانه معاملات و پس از معاملات، امکان افزایش کارگزاری‌ها، کاهش کارمزد معاملات، نگاه به فضای مجازی و رسانه‌ها در قالب فرصت و نه تهدید و ... مواردی بود که کام سهامداران را شیرین کرد. در نهایت برآیند نظرات نسبت به صحبت‌های حس قالیباف اصل مثبت بود و می‌تواند در میان مدت، رشد شاخص کل را تداوم بخشد.