تاثیر تقاضای هند بر بازار نفت

14:01 - 1400/01/21
تقاضای هند در بازار نفت چه تاثیری خواهد گذاشت.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از شانا، سومین وارد‌کننده بزرگ نفت جهان، هند با وجود افزایش تقاضا طی ماه گذشته میلادی نسبت به آوریل، هنوز راهی طولانی برای رسیدن به سطوح سال گذشته میلادی در پیش دارد. به گفته تحلیلگران اس‌اند‌پی گلوبال پلتس، این کشور تا پایان سال برای رسیدن به تقاضای پیش از کرونا چالش خواهد داشت اما نخواهد توانست به آن سطح بازگردد.

هند در ماه می‌توانست به دلیل کاهش قرنطینه تقاضایی بیش از آوریل رقم بزند اما با رشد عملکرد پالایشگاه‌ها و نامتناسب بودن حجم تولید فرآورده‌های نفتی نسبت به تقاضای داخلی، مقدار زیادی از این محصولات فروخته نمی‌شود؛ موضوعی که منجر به پایین ماندن سطح واردات این کشور خواهد شد.

هند ۶۰ درصد واردات نفت خود را از تامین‌کننده‌های خاورمیانه به‌خصوص عربستان و عراق انجام می‌دهد. بر اساس این گزارش، با تضعیف اقتصاد هند و افزایش موارد ابتلا به کرونا در این کشور، تقاضای داخلی بنزین و گازوئیل که روی هم سهم عمده‌ای در سبد فرآورده‌های نفتی دارند، تا پایان سال تحت‌فشار خواهد بود.

این موضوع به معنای این است که هند با مشکل فروخته نشدن مقادیر زیادی از محصولات نفتی روبه‌رو خواهد شد که می‌تواند این کشور را به سمت عرضه آنها در بازارهای خارجی سوق دهد. آرمیتا سن، تحلیلگر ارشد نفت در انرژی‌اسپکتس به پلتس گفت: «چشم‌انداز تقاضا برای نفت در هند خوب به‌نظر نمی‌رسد. نرخ بیکاری بالا و چشم‌انداز اقتصادی تیره مانع از رشد تقاضا می‌شود. در عین حال، پالایشگاه‌ها عملکرد خود را برای رسیدن به هدف سالانه بالا برده‌اند. بنابراین صادرات فرآورده‌ها بالا خواهد ماند.»

بر اساس آخرین آمار «گروه برنامه‌ریزی و تحلیل نفت»، تقاضا برای فرآورده‌های نفتی در هند طی ماه می‌۲۳ درصد نسبت به همین دوره در سال گذشته کاهش داشت و به ۶۵/ ۱۴ میلیون تن معادل ۷/ ۳ میلیون بشکه در روز رسید که نشان‌دهنده ضعف در فعالیت‌های اقتصادی به دلیل قرنطینه است.

با این وجود، به دلیل کاهش محدودیت‌ها نسبت به ماه آوریل، در این مدت تقاضای سوخت هند ۴/ ۴۷ درصد افزایش یافت. این روند در سوخت‌های مختلف قابل‌مشاهده است. استثنا اما سوخت ال‌پی‌جی است که به دلیل افزایش آشپزی شهروندان در خانه در دوران کرونا و اعطای سیلندرهای سوخت رایگان به مردم با رشد تقاضا روبه‌رو شده است. این سوخت در ماه می ‌نسبت به سال گذشته ۸/ ۱۲ درصد و در مقایسه با ماه قبل ۷/ ۸ درصد افزایش یافته است.