نقشه نیمروز 25 خرداد 99

تحلیل بورس امروز | پُرتقاضا کجا بودند

14:01 - 1400/01/21
در روز دوم هفته خریداران و فروشندگان در تقابل با هم به زورآزمایی پرداختند . آنچه امروز در پایان با رونق همراه شد، جنب و جوش خریداران در برخی از صنایع همچون سیمانی ها بود.
تحلیل بورس امروز | پُرتقاضا کجا بودند

دنیای بورس | تقابل خریداران و فروشندگان در بازار امروز با برتری عرضه‌ها، به افت 4481 واحدی شاخص کل منجر شد. اگرچه در دقایق ابتدایی بازار، شاخص کل بیش از 10 هزار واحد افزایش یافت، اما در ادامه عرضه‌ها سنگین تر شد و بسیاری از نمادها به صف فروش رسیدند. در روزی که «شپنا» با صف خرید چند ده میلیونی پرچمدار گروه پالایشی بود، اغلب نمادهای این گروه در محدوده منفی معامله شدند.

اما در گروه فلزات اساسی اغلب نمادها یا در صف خرید بودند یا در محدوده منفی معامله می‌شدند! «فملی»، «کویر» و حدوده ده نماد دیگر صف خرید داشتند اما در مقابل «فولاد»، «ذوب»، «کاوه» و برخی نمادهای دیگر افت قیمت داشتند. فولادمبارکه به عنوان لیدر گروه فلزات اساسی اگرچه امروز تا آستانه کف قیمت هم افت داشت اما در پایان بازار خود را به محدوده صفر تابلو رساند. ذوب آهن اصفهان نیز اگرچه صف فروش سنگین داشت، پس از افشای اطلاعات با اهمیت در زمینه پذیرش ریل ملی در بورس کالا، با استقبال بیشتری از سوی سهامداران روبه‌رو شد.

سیمان،گروه پر تقاضای این دوهفته همچنان با تقاضای بالایی همراه است و به جز نمادهای «سبزوا» و «سکارون»، بقیه نمادهای این گروه صف خرید داشتند و حتی در زمان افزایش عرضه‌ها، صف خرید آنها باقی ماند. بیمه‌ای ها نیز که در میانه بازار با افزایش عرضه مواجه شده و در برخی نمادها تا آستانه منفی پنج ریزش داشتند اما در ادامه بازار و با اوج گیری تقاضا در اغلب نمادها به صف خرید نشستند.

خریداران امروز نیز به گروه بانکی روی خوش نشان دادند. بانک پارسیان برای هشتمین روز پیاپی با صف خرید سنگین و عرضه اندک به کار خود پایان داد. «وبصادر» و «وتجارت» نیز با وجود اینکه در بین سه نماد با بیشترین تعداد معامله قرار داشتند اما با صف خرید به کار خود پایان دادند.

 

بهانه‌سازی برای افت شاخص

طبق معمول با افت شاخص کل، عده‌ای از سهامداران به دنبال دلایل افزایش عرضه‌ها در بازار بودند و در نهایت اگرچه دلیل قابل توجهی نداشتند اما سعی می‌کردند افت شاخص کل را به برخی دلایل ربط بدهند. امروز بر خلاف شاخص کل که 0.38 درصد افت داشت، شاخص هم وزن توانست رشد 0.65 درصدی داشته باشد.

در واقع این روزها تنوع سرمایه‌گذاری سهامداران بالا رفته است و دیگر به دنبال خرید نمادهای شاخص‌ساز نیستند. پراکندگی دامنه سهامدارای سرمایه گذاران، می تواند به پویایی بازار کمک کند. ارزش معاملات خرد در روز جاری به بیش از 19 هزار میلیارد تومان رسید که بالاترین مقدار در خردادماه است.