نقشه نیمروز 24 خرداد 99

تحلیل بورس امروز | نمادهای پُرتقاضا

14:01 - 1400/01/21
شنبه های هیجانی بورس امروز بار دیگر تکرار شد در این میان اما موج های خرید در میان گروه های بورسی با افزایش سطح تقاضا همراه بود.
تحلیل بورس امروز | نمادهای پُرتقاضا

دنیای بورس | شنبه‌های هیجانی یک بار دیگر تکرار شد تا شاخص کل بیش از 36 هزار واحد افزایش یابد. صفوف خرید از دوره پیش‌گشایش تشکیل شد و در برخی نمادها با وجود عرضه‌های سنگین، تا پایان بازار پابرجا باقی ماند. ارزش معاملات خرد در بازار به بیش از 13 هزار میلیارد تومان رسید اما نکته قابل تامل این است که بیش از یک سوم معاملات در یک ساعت ابتدایی بازار انجام شد.

با توجه به اینکه صف‌های خرید برخی نمادها به خصوص نمادهای شاخص‌ساز تا پایان بازار باقی ماند ارزش معاملات خرد به رقم قابل توجهی نرسید. در بین گروه‌های بورسی همانند روزهای اخیر، گروه سیمان، پالایشی، خودرویی، بانک‌ها و فلزات اساسی همچنان پرتقاضا بودند. با 393 میلیون سهمی که از فولاد مبارکه داد و ستد شد، این شرکت رکورددار ارزش معاملات در روز جاری بود اما در مقابل بیش از یک میلیارد از سهام بانک تجارت دست به دست شد تا این بانک بتواند عنوان پرحجم‌ترین نماد را به خود اختصاص دهد.

 

تاثیر نوسانات بازارهای موازی بر بورس

تحرکات بازارهای موازی با بازار سرمایه چند هفته‌ای است که آغاز شده است. دلار این روزها به کانال 18 هزار واحدی رسیده است و تقاضا در بازار ارز بالا رفته است. نرخ دلار در سامانه سنا نیز به حدود 17 هزار و 500 تومان رسیده است. بازار طلا هم چند هفته‌ای به تبعیت از بازار ارز، روند صعودی ملایمی دارد. نوسانات دیگر بازارها از دو جهت بر بازار سرمایه تاثیر دارد.

از یک سو، جذابیت دیگر بازارها را افزایش می‌دهد و شاید بخشی از سرمایه‌های سرگردان به بازارهای موازی سرک بکشند. از سوی دیگر با اوج گیری قیمت‌ها در بازار ارز، طلا، خودرو، مسکن و ...، سطح انتظاری مردم از قیمت سهام نیز تغییر می‌کند و جو روانی حبابی بودن بورس، فروکش خواهد کرد.

 

مُسکن موقتی، کارساز بود

تغییر ریزساختارهای معاملاتی از امروز کلید خورد و نتایج آن نیز ملموس بود. امروز بر خلاف روزهای قبل، خبری از قطعی یا هنگی سامانه‌های معاملاتی نبود. اما برای عادی شدن شرایط سفارش‌گذاری باید چند روزی از این تغییرات بگذرد. شاید تغییر در حداکثر حجم سفارش برای قریب به اتفاق اهالی بازار سرمایه محسوس نباشد چرا که عمدتا حجم سفارش آن‌ها آن قدر بالا نیست. اما تغییر حداقل ویرایش قیمت به 10 ریال بازخوردهای بیشتری داشت.

نمادهای بورسی امروز فقط در اعداد با مضرب 10 ریال معامله می‌شد ولی در فرابورس همچنان امکان سفارش‌گذاری در قیمت‌هایی با مضرب یک ریال وجود دارد. مسئله‌ای که سردرگمی سهامداران را به همراه داشت.از سوی دیگر با برداشته شدن قابلیت سفارش‌گذاری به صورت پنهان، در روزهای آینده از تعداد سفارش‌ها کاسته خواهد شد. با کاهش ترافیک سامانه‌های معاملاتی فعلا روند معاملات بهبود می‌یابد با این حال این مُسکن موقتی است و برای لشگر 50 میلیونی سهامدارانی که امسال وارد بورس می‌شوند باید هسته معاملاتی جدید جایگزین شود.