نظرسنجی « دنیای بورس » هفته چهارم خرداد

نظرسنجی هفتگی: وضع سهام تا پایان هفته

14:01 - 1400/01/21
قریب به اتفاق کارشناسان و سهامداران نسبت به روند صعودی بازارها تا پایان هفته جاری اجماع دارند. دلایل متعددی برای دنبال کردن روند صعودی مطرح است.
نظرسنجی هفتگی: وضع سهام تا پایان هفته

دنیای بورس | روند شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته با رشد قابل توجه 12 درصدی دنبال شد تا امیدها به تداوم صعود بورس بار دیگر در بین معامله گران تقویت شود. بیشتر کارشناسان و سهامداران حاضر در نظرسنجی این هفته سایت تحلیلی «دنیای بورس» روند نماگر اصلی بازار در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده اند. نکته جالب توجه این که هیچ یک از کارشناسان شرکت کننده در این نظرسنجی، روند نزولی برای بازار پیش بینی نکرده است.امری که نشان می دهد احتمالا عوامل اثر گذار بر رشد قیمت ها بیشتر از موانع آن است.

صعودی: نتایج نظر سنجی مزبور نشان می دهد که 83 درصد از کارشناسان روند شاخص کل در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده اند.به اعتقاد این کارشناسان حجم قابل توجه نقدینگی موجود در بازار سهام که انعکاس آن در ارزش معاملات سهام طی هفته گذشته مشهود بود ،احتمالا مهمترین عامل حمایت ازمعاملات سهام در هفته جاری خواهد بود.ضمن آنکه رونق مجدد شکل گرفته در بازار نیز می تواند محرک ورود پول های جدید به بازار باشد.علاوه بر این از سوی عوامل بنیادی نیز سیگنال های مثبتی رویت می شود.

به طوری که قیمت نفت و فلزات اساسی تا حدودی رشد کرده اند و حداقل زمینه تخفیف نگرانی ها در سهام کالامحور بازار را فراهم کرده اند.قیمت دلار نیز همچنان در سطوح بالایی قرار دارد و این موضوع برای بورس صادرات محور تهران نکته مهمی خواهد بود.نگرانی های ناشی از شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهان فروکش کرده است و بسیاری از کشور ها برنامه بازگشایی مرزها را در دستور کار دارند و از این منظر احتمالا ریسک خاصی متوجه معامله گران نخواهد بود.

اخبار مبنی بر لزوم تقویت معاملات سهام و حمایت از بورس از سوی سیاست گذار نیز در رونق بازار اثر گذار خواهد بود.علاوه بر این عبور شاخص از برخی سطوح تکنیکال نیز خود محرک دیگری برای تداوم رونق بازار بر اساس تحلیل های نموداری است.در مجموع از نگاه این دسته از کارشناسان، احتمالا شاخص کل در هفته جاری نیز در مسیر رشد پرشتابی حرکت کند.

کم نوسان: 17 درصد از کارشناسان حاضر در نظر سنجی روند شاخص سهام در هفته جاری را کم نوسان ارزیابی کرده اند.به اعتقاد این دسته از تحلیلگران  قیمت بیشتر سهام موجود در بازار افزایش قابل توجهی را تجربه کرده اند و افزایش تقاضا در این سطوح قیمتی نیازمند محرک قوی تری است.هر چند نقدینگی در سطوح بالایی قرار دارد با این حال ابهاماتی وجود دارد که تقاضا را محتاطانه می کند.مشخص نبودن برنامه دولت برای عرضه سهام عدالت در بورس و همچنین ابهام سمت و سوی اقتصاد جهان که همچنان از ویروس کرونا متاثر است، از قدرت تقاضا علی رغم میزان نقدینگی قابل توجه در بازار سهام می کاهد..بحث پیرامون تنش های سیاسی همچنان وجود دارد و آمریکا به دنبال فشار بیشتر بر ایران از کانال تحریم های مجدد است امری که هر چند تبعات آن هنوز به صورت دقیق نزد سهامداران مشخص نیست اما ممکن است، در عقب نشینی سهامداران اثر گذار باشد.در این میان نزدیک شدن به انتشار صورت مالی فصل بهار شرکت ها نیز می تواند موجب احتیاط سهامداران  تا زمان بررسی و تحلیل محتوای این گزارش ها شود. برآیند نظرات این دسته از کارشناسان تحت تاثیر موارد ذکر شده به نظر می رسد قیمت عمومی سهام در هفته جاری در محدوده اندکی نوسان کند.

 

سهامداران چه می گویند

صعودی: 73 درصد از سهامداران روند شاخص کل در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده اند.فروکش نگرانی ها در مورد شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهان، میزان قابل توجه پول موجود در بورس ،صعود مجدد قیمت ها در بازار ارز بار دیگر توجه را به کسب سود از طریق بازار سهام افزایش داده است.از سویی عبور از سطح یک میلیون و 50 هزار واحدی نیز از  نظر تکنیکال محرک مهمی در جهت رشد تقاضا و قیمت سهام است.بر همین اساس احتمالا در روزهای آتی صعود قیمت سهام ادامه دار باشد.

کم نوسان: 17 درصد سهامداران حاضر در نظر سنجی می گویند بورس این هفته شاهد نوسان محدود قیمت ها خواهد بود.به اعتقاد این افراد سطوح بالای قیمت ها در کنار ابهامات موجود در بازارهای جهانی، عوامل سیاسی و همچنین تصمیمات سیاستگذار  مهمترین دلایل احتیاط و نوسان اندک قیمت ها به شمار می رود.ضمن آنکه فصل تقسیم سود شرکت ها و انتشار گزارش های سه ماه نخست سال نیز بر این روند اثرگذار خواهد بود.

نزولی : 10 درصد از کارشناسان مزبور روند شاخص کل را نزولی عنوان کرده اند.افزایش احتمال شناسایی سود پس از کسب بادهی قابل توجه اخیر مهمترین دلیل این دسته از کارشناسان برای پیش بینی نزول شاخص سهام در روزهای آتی عنوان شده است خاصه آنکه از لحاظ بنیادی بورس تغییر خاصی را در جهت تقویت تقاضا تجربه نکرده است.امری که با اخبار مبنی بر  فشار بیشتر آمریکا  در وضع تحریم ها می تواند بیش از پیش مد نظر قرار گیرد و زمینه افزایش فروش سهام را فراهم کند.