نقشه نیمروز 20 خرداد 99

تحلیل بورس امروز |  تمایل به فروش

13:57 - 1400/01/21
امروز در بازار عرضه از جانب حقوقی های بازار بالا بود و با وجود تداوم حاشیه ها در بازار، اما شرایط دادوستدها امروز در یک روز مانده به پایان هفته متفاوت بود.
تحلیل بورس امروز |  تمایل به فروش

دنیای بورس | شرایط نوسانی روز گذشته بازار سرمایه به معاملات امروز هم سرایت کرد. اگرچه شاخص‌کل بورس در یک ساعت ابتدایی تا قله یک میلیون و 129 هزار واحدی افزایش یافت اما در ادامه با افزایش عرضه‌ها، تشکیل صف‌های فروش و تمایل برخی از سهامداران به نقدکردن سبد سهام، بازار راه رفته را بازگشت تا شاخص کل با 794 واحد کاهش بسته شود.در عین حال شاخص‌کل هم‌وزن 0.68 درصد افزایش یافت تا نشان دهد در سایه افت شاخص‌سازها، شرکت‌های کوچک‌تر به دنبال رشد قیمت هستند. در معاملات امروز نه خبری از اختلال در هسته معاملات بود و نه خبر تاثیرگذاری از سمت بهاستان‌نشینان بیرون آمد. با این حال تمایل به فروش سهام به خصوص در بین حقوقی‌ها بالا بود. در نتیجه اگر یک روز بازار ریزش سنگین داشت یا هیجان خرید بالا بود، نباید به دنبال ارتباط آن با خبرها و اتفاقات حاشیه‌ای بود.

حقیقی‌ها در معاملات امروز در نمادهای «فملی»، «دی» و «فاذر» خرید بیشتری داشتند و حقوقی‌ها به خرید «اخابر»، «فولاد» و «شستا» رغبت بیشتری نشان دادند. ارزش معاملات خرد نیز از مرز 14 هزار میلیارد تومان گذشت. اگرچه ارزش معاملات امروز نسبت به رکوردهای قبلی اختلاف قابل توجهی دارد اما در عین حال بالاتر از میانگین ارزش معاملات در خرداد است، مسئله‌ای که نشان می‌دهد همچنان بازار سرمایه در مرکز توجه سرمایه‌گذاران قرار دارد. این روزها تا اواخر تیرماه، توجه اغلب سهامداران به سمت مجامع و تقسیم سودهاست. به طور خاص، شرکت‌های که DPSمحور است در کانون توجه سهامداران هستند. در این شرایط تمایل به اصلاح سبدها به سمت سهامی که سود بهتری در مجامع تقسیم می‌کنند، تقابل جالبی در عرضه و تقاضاها ایجاد کرده است.

 

نمادهای پربیننده

در بین گروه‌های پرتقاضا در معاملات امروز، سیمانی‌ها پرچمدار بودند و صف خرید تمامی نمادهای این گروه تا پایان بازار پابرجا باقی ماند. گروه های لاستیک، دارو و پالایشی‌ها از دیگر گروه های پراستقبال روز جاری بودند. با وجود عرضه بالایی که در نماد «شپنا» انجام شد اما صف خرید آن تا پایان بازار باقی ماند. دیگر نماد پربیننده امروز «خساپا» بود که در نیم ساعت پایانی بازار با افزایش تقاضا، به صف خرید رسید. نمادهای «آریا» و «پیزد» همچنان دو نمادهای هستند که بعد از ساعت 12:30 دقیقه معامله می‌شوند. دیگر وجه مشترک این دو نماد، عرضه حداقلی در معاملات امروز بود به گونه‌ای که قیمت پایانی هیچ کدام نتوانست به مرز یک درصد برسد.

 

ادامه حمایت‌ها از بازار سرمایه

رئیس جمهور در یکصد و چهل و دومین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بار دیگر به حمایت از بازار سرمایه پرداخت و تاکید کرد بورس باید با قدرت به کار خود ادامه دهد. حمایت همه جانبه از بورس به نوبه خود اقدام مهم، بدیع و امیدوارکننده‌ای است. این حمایت‌ها اگر در زمینه زیرساخت‌های معاملاتی نیز به مرحله اجرا برسد، می‌تواند اعتماد 50 میلیون سهامدار بورسی را جلب کرده و ایران را از سمت اقتصاد بانک محور به سمت اقتصاد بورس محور هدایت کند.