نقشه نیمروز 19 خرداد 99

تحلیل بورس امروز | ترس سهامداران

13:57 - 1400/01/21
دادوستدها امروز را با ترس و دلهره سهامداران گذراند. اختلال در هسته معاملات امروز خریداران را ترسانده بود و همین عامل از صعودی شدن بازار کاسته بود.
تحلیل بورس امروز | ترس سهامداران

دنیای بورس | کلیت معاملات امروز بازار سرمایه تحت تاثیر اختلال سامانه معاملات بود. هسته معاملات در همان دقایق ابتدایی بازار با اختلال فراوانی همراه بود و باعث شد برخی معاملات در قیمت‌های عجیبی انجام شود. برای مثال در نماد «فملی» در حالی که همه معاملات در سقف قیمت انجام می‌شد، اما در این بین برخی معاملات نیز در کف قیمتی انجام میشد. این روند برای بسیاری از نمادها وجود داشت؛ به نحوی که در کسری از ثانیه از مثبت پنج به منفی پنج می‌رسیدند و بالعکس.

همین مساله باعث بروز ترس در بین سهامداران شده و برخی از آن‌ها دوباره سهام خود را برای فروش به هرقیمتی، عرضه کردند. اگرچه معاملات بعد از نیم ساعت به حالت عادی بازگشت اما شفاف‌سازی درباره علت این اتفاق و همچنین امکان ابطال معاملات تا یک ساعت مانده به پایان بازار طول کشید. ابتدا اعلام شد اختلال هسته معاملات در ابتدای بازار ناشی از اشتباه یکی از شرکت‌های ارایه دهنده خدمات آنلاین به کارگزاری بوده که قبل از شروع معاملات اقدام به ارسال سفارش کرده است.

با این حال مدیرعامل مدیریت فناوری بورس تهران اعلام کرد علت این موضوع مشخص نیست. در نهایت طبق اطلاعیه ناظر بازار با توجه به انجام معاملات برخی از نمادهای معاملاتی خارج از قیمت نظری گشایش در دقایق اولیه جلسه معاملاتی، با توجه به بررسی های فنی انجام شده، این دسته از معاملات مورد تایید بورس تهران قرار نخواهد گرفت.

با این حال باز هم مشخص نیست معاملات کدام نمادها ممکن است ابطال شود. البته فقط ابتدای بازار نبود که معاملات مشکل داشت. حدود یک ساعت مانده به پایان معاملات، ناظر بازار اعلام کرد با توجه به لزوم بررسي‌هاي فني در نمادهاي معاملاتي «قرن»، «كوير»، «فسازان»، «وايران» ادامه معاملات در این نمادهاي امكان پذير نیست. معاملات «آریا» نیز بدون حاشیه نبود. برخی از سهامداران اعلام کردند سفارش‌گیری روی نماد آریاساسول دو دقیقه مانده به 12:35 هم امکان پذیر بوده است!

حاشیه‌های دیگری نظیر جمع‌آوری امضا برای طرح مالیات بر عایدی سرمایه و گمانه‌زنی درباره امکان دریافت مالیات از سهامداران، باعث فشار عرضه در بازار شد. بررسی روند شاخص کل در روز جاری نیز نشان از نوسان‌های زیاد در طول بازار دارد. در نهایت شاخص با وجود تشکیل صف‌های فروش در برخی نمادها همانند «اخابر» و «فارس» با 2710 واحد مثبت به کار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد نیز امروز ۱۸۸۰۰ میلیارد تومان بود که بالاترین مبلغ در خرداد ماه بوده است.

در بین نمادهای خبرساز امروز، قندی‌هایی که روز گذشته کشف قیمت نشده بودند، به جریان معاملات بازگشتند و توانستند بیش از 5 درصد رشد داشته باشند. «آریا» با وجود صف خرید 170 میلیون سهمی توانست برای پنجمین روز کاری متوالی حجم مبنای خود را پر کند. این در شرایطی است که با وجود گذشت بیش از سه ماه از عرضه اولیه «شصدف»، قیمت پایانی این سهم برای یک روز هم 5 درصد مثبت نبوده است!