بازار اوراق دولتی: سهام چه رفتاری از خود نشان میدهد

13:57 - 1400/01/21
با ایجاد بازار اوراق دولتی در راستای نظم بخشی به بدهی های دولت، به نظر میرسد دامنه تاثیرگذاری این بازار را باید در چارچوب سیاست های پولی موسوم به عملیات بازار باز جستجو کرد.
بازار اوراق دولتی: سهام چه رفتاری از خود نشان میدهد

دنیای بورس | حراج بزرگ اوراق بدهی دولتی یکی دیگر از اقدامات مهم اقتصادی در سال 1399 است که در قالب عملیات بازار باز و در بازار بین بانکی توسط بانک مرکزی در حال اجرا شدن است. بانک مرکزی در قالب کارگزار، اوراق بدهی دولتی را در بازار بین بانکی که در حال حاضر با نرخ سود 12 درصد برقرار است، ایجاد می­کند.

این اقدام که برای نظم بخشی به استقراض و بدهی دولت کمک می­کند، موجب خواهد شد که بانک­ها در قالب عملیات بازار باز اوراق دولتی را راحت­تر به نقد خواهند کرد و این عمل باعث تعمیق عملیات بازار باز خواهد شد. تمام این برنامه ریزی­ها جهت پوشش کسری بودجه 150 هزار میلیارد تومانی دولت است. طبق توافق شورای عالی هماهنگی اقتصادی به همین میزان کسری بودجه قرار است که اوراق بدهی دولتی عرضه شود. در قانون بودجه سال 1399 در حدود 80 هزار میلیارد تومان (مازاد بر اوراق بدهی) قرار است اوراق انتشار یابد. تاریخ حراج بزرگ 20 خرداد 1399 است. همچنین، کارگزاری بانک مرکزی در راستای عرضه تدریجی اوراق در تواترهای هفتگی، دومین مرحله از حراج اوراق بدهی دولتی جهت فروش به بانک ها، موسسات اعتباری غیربانکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های تأمین سرمایه را دوباره در روز سه شنبه (۲۰ خردادماه) اجرا می کند.

نحوه عرضه این اوراق از دو طریق بازار بین بانکی و بازار سرمایه است. در بخش بازار بین بانکی معاملات و عرضه و قیمت­گذاری بر اساس شرایط و ضوابط حاکم بر بازار بین بانکی خواهد بود و در بین مردم تأثیری نخواهند داشت و این دارایی ها و مازاد داریی­های بانکی و همچنین سیاست­های بانکی خواهند بود که تعیین خواهند کرد که چه مقدار خرید و فروش انجام دهند.

در بخش بازار سرمایه که در یک سال اخیر کانون توجه اکثریت جامعه است.  باید دید که این حراج بزرگ چه واکنش و باز خوردی می­تواند داشته باشد. علاوه بر بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های تأمین سرمایه نیز می­توانند در این حراج شرکت نمایند و سفارش‌های خرید خود را از طریق سامانه مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ثبت کنند. لازم است به این نکته دقت شود که بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند سفارش‌های خرید خود را تنها در یکی از سامانه‌های بازار بین‌بانکی یا مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ارسال نمایند.

اوراق منتشر شده از نوع مرابحه عام، کوپن دار با نرخ سود ۱۵ درصد سالانه و با تواتر پرداخت سود شش ماهه (پرداخت کوپن دوبار در سال) به شرح جدول زیر می باشند:

بازار اوراق دولتی: سهام چه رفتاری از خود نشان میدهد11
جزییات سررسید اوراق دولتی دولت

با توجه به جدول بالا و نحوه انجام معاملات و مشتریان این نوع اوراق به­نظر می­رسد تأثیر مثبت در بازار سرمایه می­تواند داشته باشد. علت این امر را می­توان در این نکته دید، که ورود نقدینگی همواره به نفع بازار سرمایه است. در این حراج نیز که در دو تاریخ اشاره شده انجام شده و خواهد شد مبلغی نزدیک 100 هزار میلیارد ریال از اوراق بدهی تقاضا شده است. انجام این معاملات در بازار سرمایه در بخش اوراق فرابورس انجام شده است.

در تحلیل این رخداد باید توجه کرد که آثار ورود نقدینگی بانک­ها به فرابورس جهت خرید اوراق بدهی دولتی، از بازاری که افراد حقیقی نیز در آن مشغول معامله هستند، مستقیم نخواهد بود ولی باعث قدرتمندتر شدن بازار سرمایه می­شود. خرید اوراق بدهی، کسری بودجه دولت را پوشش خواهد داد که هدف اصلی این طرح است.

در این صورت با قدرتمند شدن دولت از بابت کاهش بدهی و افزایش نقدینگی کنترل همه بازارها برای دولت سهل­تر و مدیریت آن­ها هدفمند­تر می­شود. باید توجه شود که بار روانی این عمل نیز می­تواند مورد توجه قرار گیرد، به این صورت که افزایش شاخص فرابورس باعث دید مثبت نسبت به بازار فرابورس و تمامی سهام­های موجود در فرابورس برای معامله­گران خرد شود.  

البته خارج از نوع تاثیرگذاری حراج اوراق قرضه دولتی بر بارار سهام، قطعا نرخ بازدهی و اقبال به اوراق بدهی ها میتواند به بازیگران بازار سهام سیگنال دهد و متقابلا سهامداران از میزان اقبال به بازار بدهی ها سیگنال دریافت کنند.