نشست اوپک پلاس، فردا | افزایش قیمت نفت در بازارها + دلایل

13:55 - 1400/01/21
قیمت نفت در بازارهای جهانی دوباره افزایش یافت. خبرگزاری دولتی تاس روسیه نیز گفته فردا (شنبه) نشست اوپک پلاس در سطح وزیران برگزار می‌شود.
نشست اوپک پلاس، فردا | افزایش قیمت نفت در بازارها + دلایل

به گزارش «دنیای بورس»، خبرگزاری فرانسه نوشت، سرمایه گذاران و کارگزاران بازار نفتی منتظر نشست کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) و شرکای غیر عضو آن(اوپک پلاس )، از جمله روسیه هستند که قرار است به زودی برگزار شود. برگزاری این نشست با توجه به اینکه در پایان سمت و سوی میزان تولید مشخص خواهد شد در نوسان قیمت نفت در بازار جهانی تاثیر گذار خواهد بود.

به همین علت در پایان معاملات نیویورک، بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏، که ‏از آن به عنوان ‏یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‏ نفت داد و ستد شده در ‏‏بازار اروپا ‏استفاده می‌شود برای تحویل در ماه اوت با پنج صدم درصد معادل ۲۰ سنت افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین ‏، به ۳۹ دلار و ۹۹ سنت رسید.

در پایان بازار نیویورک نیز بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت‏) که برای ‏‏قیمت گذاری نفت مصرفی ‏‏آمریکا، به کار ‏برده می ‏شود ‏برای تحویل ‏در ماه ژوییه با سه صدم درصد معادل ۱۲ سنت افزایش به ۳۷ دلار و ۴۱ سنت رسید.

آل استانتون Al Stanton کارشناس رویال بانک کانادا (RBC)، درباره نوسانات معاملات امروز این بازار می‌گوید: مشکل تطبیق میان تعهدات گرفته شده توسط کشور‌های تولید کننده نفت و اجرای این تعهدات تلاش‌های "اوپک پلاس" (OPEP+)، متشکل از سازمان کشور‌های صادر کننده نفت و شرکای آن به ویژه روسیه، برای تمدید کوتاه مدت توافقنامه شان را دشوار کرده است.

بر اساس محاسباتی که بخش کارگزاری و خدمات مشاوره سرمایه‌ای شرکت کپلر انجام داده است سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) هشت میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز از میزان تولید خود در ماه مه با هدف ایجاد توازن در بازار کاسته بود. این در حالی است که طبق توافقی که میان این سازمان و کشور‌های غیر عضو منعقد شده بود می‌بایست میزان کاهش تولید اوپک ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز می‌بود. کشور‌های که به بیشترین میزان این توافقنامه را رعایت نکرده اند عراق و نیجریه هستند.

جفری هالی از شرکت کارگزاری اواندا در این باره می‌گوید روسیه‏ که دومین تولید کننده بزرگ نفت در جهان بعد از آمریکا به حساب می‌آید و عربستان سعودی که بعد از آمریکا و روسیه بزرگترین تولید کننده نفت و اولین صادر کننده نفت درجهان است، تمایل ندارند که روند کاهش تولید خود را برای بعد از ماه ژوئن ادامه دهند مگرآنکه عراق و نیجریه نیز به تعهداتی که درباره کاهش تولید داده اند متعهد باقی بمانند.

پائلو رودریگز ماسیو از بخش کارگزاری و خدمات مشاوره سرمایه‌ای شرکت ریستاد انرجی نیز در تحلیل و تفسیر خود از اوضاع حاکم بر بازار و سمت و سوی آن می‌گوید: با وجود فشار‌های سنگین احتمال کمی وجود دارد که کشور‌هایی که به بیشترین میزان از شیوع بیماری ویروس کرونا ۲۰۱۹، (کووید-۱۹)، و کاهش قیمت نفت در بازار جهانی متاثر شده اند تسلیم شوند. آن‌ها می‌خواهند با افزایش تولید نفت بخشی از این زیان و ضرر‌ها را جبران کنند.

 

نشست اوپک پلاس، فردا

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از ایرنا، خبرگزاری تاس روز جمعه به نقل از این مقام و بدون اشاره به نام و سمت وی نوشت: نشست برای اوایل ماه ژوئن برنامه ریزی شده بود اما تاریخ دقیق آن مشخص نشده بود و قرار بود تا زمانی که شرکت کنندگان در توافق اوپک پلاس درباره سهمیه تولید گفت وگو کنند به تعویق بیفتد.

وی افزود: سه چهارم توافق برای کاهش تولید نفت در چارچوب اوپک پلاس اجرا می شود. عراق، نیجریه و قزاقستان توافق را اجرا نکردند. 

به گفته وی، روسیه و عربستان سعودی دو شرکت کننده اصلی این توافق، به صورت اولیه به این نتیجه رسیدند  که توافق برای کاهش تولید نفت را حداقل برای یک ماه دیگر تمدید کنند.  

تاس نوشت: بیشترین سهم در کاهش تولید نفت در چارچوب توافق اوپک پلاس را روسیه، کویت، عربستان سعودی و امارات داشتند. 

اوپک و متحدانش که به اوپک پلاس معروفند، توافق کردند که تولید خود را از اول ماه می (۱۲ اردیبهشت) ۹.۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. سهم اوپک که متشکل از ۱۰ کشور با بیشترین تولید از اکتبر سال ۲۰۱۸ است، به میزان شش میلیون و ۸۴ هزار بشکه در روز است.

خبرگزاری رویترز دهم خرداد ماه اعلام کرد، تولید نفت کشورهای عضو اوپک پلاس، تاکنون  ۴.۴۸ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است که برابر با ۷۴ درصد از توافق ماه گذشته‌ است.

انتظار می رود در نشست فردا درباره تمدید توافق اوپک پلاس برای ماههای آینده گفت وگو شود. 

کارشناسان بازار نفت معتقدند در صورتی که اعضای اوپک پلاس به توافقی برای تمدید کاهش تولید دست پیدا کنند، ‌ می‌توان انتظار داشت تا قیمت نفت به بالای ۴۰ دلار در هر بشکه صعود کند. البته رشد قیمت نفت علاوه بر تمدید کاهش تولید به عوامل دیگری مانند بهبود تقاضا، حل مشکل کرونا و افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز باز می‌گردد و تا زمانی که این ریسک‌ها در بازار وجود داشته باشد، ‌ نمی‌توان انتظار جهش قیمت طلای سیاه را داشت.