نقشه نیمروز 12 خرداد 99

تحلیل بورس امروز | آینده نامعلوم

13:55 - 1400/01/21
دلیل کاهش معاملات روزانه در بازار سهام چه بود. آیا دلایل مشخصی میتوان برای این رویداد مطرح کرد. اتفاقاتی که فردا قرار است بیفتد چه هستند.
تحلیل بورس امروز | آینده نامعلوم

دنیای بورس | شاخص‌کل بازار سرمایه امروز بیش از 17 هزار واحد رشد داشت اما کلیت بازار نشان‌دهنده آن نبود که بازار روند صعودی دارد. بسیاری از نمادهای شاخص‌ساز امروز در محدوده مثبت معامله می‌شدند اما با این حال بسیاری از نمادها هم تا مرز صف فروش پیش رفتند. «اخابر» در حالی روز گذشته به کار خود پایان داده بود که امروز با صف خرید بسته شد.

«فارس» نیز که دیروز تا صف فروش پیش رفته بود، امروز به مرز صف خرید هم رسید تا این دو نماد در کنار «فملی»، «شستا» و «پارسان» بیشترین تاثیر مثبت را نزدیک کردن مجدد شاخص‌کل به مرز یک میلیون واحد داشته باشند. با این حال اگرچه شاخص‌کل 1.8 درصد افزایش یافت اما شاخص‌کل هم‌وزن فقط 0.85 درصد رشد داشت تا نشان دهد بازار همچنان روند خاصی ندارد. ارزش معاملات خرد به 9500 میلیارد تومان رسید که با روزهای اوج خود، فاصله زیادی دارد. بخشی از کاهش معاملات روزانه نیز به مشخص نبودن روند روزهای آتی بازار باز می‌گردد. با این حال در جریان معاملات امروز حدود 326 میلیارد تومان نقدینگی به بازار تزریق شد.

 

پالایشی‌های جذاب، خودروهای غیرجذاب

طبق انتظار، امروز گروه پالایشگاهی بیشترین توجه را به سمت خود جلب کرد. نمادهای این گروه یکی پس از دیگری با حاشیه‌های متعدد باز شدند. «شاوان» که دیروز پیشتاز تعدیل سود بود امروز با رشد 14 درصدی قیمت، در آخرین دقیقه از زمان معاملات باز شد و بعد از آن وضعیت نماد به «ممنوع» تغییر یافت. بعداز بازگشایی «شپنا» و نوسان قابل توجه آن در ادامه بخشي از معاملات پالايش نفت اصفهان به دلیل سفارش‌گيری و انجام معاملات خارج از حد آستانه تایید نشد و معاملات آن ابطال شد تا حد نوسان آن در محدوده 5 درصد باقی بماند. دیگر نمادهای گروه پالایشی نیز امروز در سقف قیمتی معامله می‌شدند.

معاملات در گروه بانکی‌ها نیز بعد از اصلاح قیمت، این روزها متعادل دنبال می‌شود. اما خودرویی‌ها عنوان طولانی‌ترین صف فروش‌ها را خود اختصاص دادند. «خگستر» و «خزامیا» صف فروش چند صد میلیونی داشتند. بیشتر نمادهای این گروه نیز امروز قرمزپوش بودند. «خودرو» و «خساپا» نیز بیشترین حجم معاملات امروز را به خود اختصاص دادند. «شستا» بالاخره از معاملات فردا به زمان عادی معاملات باز می‌گردد. «آریا» نیز به مدد فروش حقوقی‌ها امروز حجم مبنا را پر کرد تا سهامداران آن بالاخره به 5 درصد بازدهی برسند.