نقشه نیمروز 27 اردیبهشت 99

تحلیل بورس امروز | اوج فروش

13:46 - 1400/01/21
دادوستدهای امروز بازار با اوج فروش همراه بود. حاشیه های بازار امروز هم روی نمادهای بزرگ متمرکز شد. آیا فردا روز دیگری در انتظار بازارهاست.
تحلیل بورس امروز | اوج فروش

اوج فروش در شنبه‌های هیجانی

دنیای بورس | بازار سرمایه معاملات خود در اولین روز کاری هفته را طوفانی آغاز کرد، البته با صف فروش‌های متعدد! در همان چند دقیقه نخست مشخص بود که شاخص دوباره اصلاح خواهد داشت و در نهایت به زیر یک میلیون واحد بازگشت. همان نمادهایی که روزهای گذشته صف خرید چند صد میلیونی داشتند، امروز در صف فروش چند صد میلیونی قفل بودند.

بانک تجارت هفته گذشته بیش از یک میلیارد سهم صف خرید داشت و امروز همین میزان صف فروش! فولاد مبارکه نیز که از ابتدای سال یکه تازی می‌کرد و بیش از شاخص کل، سود نصیب سهامداران خود کرده بود، امروز حدود نیم میلیارد سهم، صف فروش داشت. نتیجه تمام این اتفاقات به اصلاح 30 هزار واحدی شاخص کل منجر شد. از سوی دیگر چون اغلب نمادها صف فروش سنگین داشتند، ارزش معاملات نسبت به روزهای گذشته قابل توجه نبود.

مهم‌ترین اتفاق امروز هم شیوه معاملات نمادهای خساپا و خودرو بود. ایران خودرو بعد از حدود دو ماه وقفه معاملاتی، در اولین روز کاری هفته بار دیگر به تابلوی بازار سرمایه برگشت. اما تجربه بازگشایی خساپا به گونه‌ای بود که شرایط بازگشایی ایران‌خودرو را تغییر دهد. بنا به اطلاعیه ناظر بازار، در معاملات امروز هر کد معاملاتی تنها می‌توانست 100 هزار سهم (یک ردیف) از سهام ساپیا یا ایران خودرو را بخرد.

در نتیجه در پایان، خریدار خودرو به 4 میلیارد سهم رسید و در نهایت در قیمت 117.4 تومان مچ شد و 4700 واحد از افت شاخص کم کرد. سایپا نیز در پایان دادوستدهای امروز بیش از 3 میلیارد سهم خریدار داشت و حدود 362 میلیون سهم از آن دادوستد شد. محدودیت در سفارش‌گذاری در این دو نماد می‌تواند پالس مثبتی برای معاملات بورس در روزهای آینده باشد.

در روزهای گذشته عده بسیاری از سهامداران، سبد خود را به امید خرید خساپا نقد کردند و این در حالی بود که در مقابل صف  15 میلیاردی، فقط 100 تا 200 میلیون سهم در روز عرضه می‌شد. در نتیجه شانس افراد برای خرید سهام این شرکت بسیار پایین بود. با وضع محدودیتی که از امروز اعمال شده است بسیاری از کسانی که سرمایه خود را نقد کرده‌اند، یا مجبورند سرمایه خود را از بازار خارج کننند (که در مقابل رکود بازارهای موازی، این مسئله بعید است) یا دوباره این سرمایه را به جریان معاملات بازگردانند. در این صورت بازار سرمایه می تواند از فردا به جریان عادی معاملات باز گردد. از سوی دیگر سایه بازگشایی خساپا و خودرو از بازار برداشته شد و تکانه قابل توجه دیگری پیش روی بازار وجود ندارد.

اگرچه این خبر محدودیت سفارش‌های خساپا و خودرو دیر مخابره شد اما در همان زمان نیز تغییرات محسوسی در صف فروش‌ها ایجاد کرد به گونه‌ای که صف فروش نمادهای «فارس» و «خگستر» جمع شد و از صف فروش «شپنا» هم کاسته شد. این روزها نمادهای پالایشگاهی به نوعی لیدر بازار محسوب می‌شوند و در صورتی که صف فروش آن‌ها جمع شده و متعادل شوند، انتظار می روند بقیه نمادها نیز از صف فروش خارج شوند.

 

حاشیه‌ها و نکات قابل تامل

معاملات امروز یک نکته قابل تامل داشت. در حالی که 10 روز پیش و هنگام بازگشایی «شستا»، صف خرید سنگین روی قیمت 2800 تومان تشکیل شده بود، امروز «شستا» روی قیمت 1477 تومان فروشنده چند صد میلیونی داشت. این موضوع اوج هیجانات تازه واردان در بازار سرمایه را نشان می‌دهد. از سوی دیگر اگر آن زمان «شستا» در قیمت 2800 تومان بازگشایی شده بود، تا مدت‌ها باید نظار‌ه‌گر صف فروش این سهم بودیم که این مسئله نشان می‌دهد اقدامات ناظر بازار در این مواقع به کمک سهامداران آمده است.

نمادهایی همانند «وتجارت»، «وبصادر»، «وبملت»، «فولاد»، «ذوب» و «شستا» از جمله نمادهایی بودند که سنگین‌ترین صف‌های فروش‌های امروز را به خود اختصاص دادند. در پایان معاملات امروز حدود 293 میلیارد تومان پول توسط حقیقی‌ها از بازار خارج شد.