نقشه نیمروز 22 اردیبهشت 99

تحلیل بورس امروز | سایه یک نماد بر بورس

13:42 - 1400/01/21
معاملات امروز بورس اگر چه با فشار فروش همراه شد اما در نهایت با مثبت شدن شاخص کل همراه شد. بازگشایی نماد «خساپا» امروز معاملات را تحت تاثیر قرار داده بود.
تحلیل بورس امروز | سایه یک نماد بر بورس

سایه ساپیا بر معاملات بورس

 دنیای بورس | در پیش‌بینی بازار امروز به این مساله اشاره کردیم که حجم بالای سفارشات خرید در نماد «خساپا» باعث شد بازگشایی آن در روز گذشته انجام نشود و بهتر است معاملات آن به بعد از زمان عادی بازار موکول شود. اگرچه این اقدام عملی شد اما مشکل روز گذشته، امروز هم پابرجا بود.

در نهایت با اعلام ناظر بازار قرار بود انجام معاملات «خساپا» از ساعت12:35 دقیقه شروع و تا ساعت 14 ادامه یابد. در حالی که عنوان شده بود حجم 11 میلیاردی صف خرید سایپا در روز یکشنبه قابل قبول نبوده است اما امروز صف خرید سایپا به حدود 15 میلیارد سهم رسید!

در سمت عرضه نیز و برخلاف شایعاتی که خبر از عرضه 3 میلیارد سهم توسط حقوقی‌ها داشت، فقط 245 میلیون سهم برای فروش قرار گرفته بود. با توجه به اینکه سامانه معاملات قابلیت پردازش این میزان سفارش را نداشت، در نهایت سفارشاتی که در انتهای صف خرید بودند یکی پس از دیگری حذف شدند تا طول صف خرید سایپا به کمتر از یک میلیارد سهم برسد.

با تمام این شرایط اولین معامله سهام سایپا در ساعت 14:24 دقیقه انجام شد. بعد از بازگشایی اول، در ساعت 14:33 دقیقه حراج دوم آغاز شد و در قیمت 130.8 تومان، صف خرید میلیاردی سهم تا ساعت 15 که پایان معاملات این سهم بود ادامه داشت.

طبق روال چند هفته اخیر، بخشي از معاملات نماد معاملاتي «خساپا» به دليل عدم رعايت عدالت و فاصله زماني مجاز در سفارشات ارسالي تأييد نگرديد.  در کنار حاشیه‌هایی که گروه خودرویی در بورس دارد، بازار خودرو نیز حاشیه‌های فراوانی دارد. امروز تصمیمات جدید شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودرو اعلام شد اما حاشیه‌های افزایش قیمت در این بازار، منجر به برکناری وزیر صنعت، معدن و تجارت شد.

 

فشار فروش برای صف‌نشینی در « خساپا »

امروز نیز نزدیک به 1900 میلیارد تومان نقدینگی و اعتبار در صف خرید «خساپا» قرار داشت. این در حالی است که بخش قابل توجهی از این نقدینگی نه از تزریق سرمایه جدید بلکه از فروش سهام مختلف طی این دو روز تامین شده است. در واقع افراد زیادی امروز نیز سهام خود را در صف فروش‌ها عرضه کردند تا بتوانند شانس خود را برای خرید سهام سایپا امتحان کنند.

این مسئله روی کلیت بازار تاثیر منفی گذاشت؛ به نحوی که نمادهای زیادی در صف فروش قفل بودند. در حالی که شاخص‌کل هم وزن با منفی 117 واحد به کار خود پایان داد، شاخص‌کل به لطف معاملات «شسپا» و «خساپا» با بیش از 4500 واحد افزایش بسته شد. وجود صف فروش‌های سنگین در نمادهایی همانند فارس، تاپیکو، رمپنا، وغدیر و پارس از نکات قابل توجه معاملات روز جاری بود. در گروه بانکی نیز با وجود عرضه‌های سنگینی که انجام شد، باز هم صف خرید بانک تجارت، صادرات، دی و پارسیان پابرجا باقی ماند اما عرضه و تقاضا در بانک های ملت و سینا به تعادل رسید.

همانند روزهای گذشته برآیند ورود و خروج پول در بورس نشان می‌دهد امروز نیز حدود هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه شد.