دیده‌بان بورس 21 اردیبهشت 99

پیش‌بینی بورس امروز | فصل جدید بازار سرمایه

13:42 - 1400/01/21
امروز بورس برای نخستین بار در قله بالای یک میلیون واحد معامله می کند، دورنمای امروز بازار تا پایان معاملات چگونه خواهد بود. چالش هایی که پیش روست و صف هایی که در انتظار است.
 پیش‌بینی بورس امروز | فصل جدید بازار سرمایه

دنیای بورس | فصل جدید بازار سرمایه از امروز آغاز می‌شود، جایی که شاخص کل بورس برای اولین بار به بالاتر از یک میلیون واحد رسیده است. شرکت‌های بزرگ همچنان بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص دارند و با وجود صف‌های خرید طولانی و ورود نقدینگی، انتظار می‌رود روند صعودی آن‌ها ادامه داشته باشد.

 

جای خالی دو خودروساز بزرگ کشور

در شرایطی که بازار هر روز قله‌های جدید فتح می‌کند جای دو نماد خالی است. «خودرو» و «خساپا» که در برخی مواقع در نقش لیدر بازار، به شاخص جهت می‌دادند حالا نزدیک به دو ماه است به خاطر انجام مراحل اداری ثبت افزایش سرمایه، متوقف هستند. پیش از این، هفته جاری موعد بازگشایی این دو نماد مطرح شده بود اما با توجه اخباری که منتشر شده است، بعید است در این چند روز به جریان معاملات بازگردند. از سوی دیگر بحث قیمت‌گذاری خودروها نیز داغ است. شب گذشته جلسات متعددی برای بررسی و کنترل قیمت‌ها در بازار خودرو برگزار و دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو تدوین شد.

مهم‌ترین عامل روی قیمت نمادهای خودرویی، قیمت فروش محصولاتشان است و حالا طبق گفته رئیس شورای رقابت امکان کاهش 30 تا 40 درصدی قیمت خودرو وجود دارد. با این حال اتمام حجت وزیر صنعت با مدیران دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور برای افزایش تولید300 هزار دستگاه خودرو، می‌تواند محرک تازه‌ای برای گروه خودرو در بورس باشد.

 

صف‌های طولانی در گروه بانکی

از اواخر فروردین ماه روند صعودی پرقدرت گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری شروع شده است. سه نماد «وتجارت»، «وبصادر» و «وبملت» نیز که قرار است بخشی از سهامشان در صندوق واسطه‌گری مالی یکم عرضه شود، پرچمداران افزایش قیمت طی یک ماه گذشته بوده‌اند. به اعتقاد برخی از فعالان بازار، دولت قصد دارد با افزایش قیمت سهام این شرکت‌ها، میانگین 30 روزه قیمت را بالا برده تا ارزش واگذاری سهام دولت در این نمادها بیشتر شود. اگر این تحلیل را معتبر بدانیم، در نتیجه تا پایان اردیبهشت ماه که آخرین مهلت پذیره نویسی صندوق «دارایکم» است، روند قیمتی این سه سهم صعودی باقی می‌ماند.

 

چالش تثبیت شاخص بالای یک میلیون واحد

روند معاملات روز گذشته همچنان از وجود هیجان خرید در اولین روز کاری هفته حکایت داشت. حجم ورود نقدینگی در شنبه‌ها بیشتر از دیگر روزهای هفته است و برآیند آن، شکسته شدن قله یک میلیون واحدی و رشد 42 هزار واحدی شاخص کل بود. اما معمولا پس از یک روز هیجانی، در روز یکشنبه یا دوشنبه، شاهد متعادل شدن بازار هستیم. کسانی که در روز گذشته نتوانستند سهم مدنظرشان را بخرند، امروز شاید بتوانند در قیمت‌های پایین‌تری سفارش خرید بگذارند. شاخص کل اگرچه توانست سقف شیشه‌ای را بشکند اما برای تثبیت جایگاه فعلی خود نیاز به زمان دارد.