نقشه نیمروز 17 اردیبهشت 99

تحلیل بورس امروز | توقف پشت سد یک میلیون واحد

13:38 - 1400/01/21
اگر چه شاخص کل امروز بالاخره منفی شد و پشت سد یک میلیون واحد قرار گرفت تا همه چیز به شنبه کشیده شود اما چند عامل مهم باعث شدند بازار در صف فروش قفل نشود.
تحلیل بورس امروز | توقف پشت سد یک میلیون واحد

دنیای بورس | در آخرین روز کاری هفته، شاخص کل روندی برعکس روز سه‌شنبه داشت. شاخص کل در روز سه‌شنبه در ابتدای بازار بیش از 15 هزار واحد افزایش یافت و در ادامه و با افزایش فشار عرضه‌ها، حتی به محدوده منفی هم وارد شد اما معاملات «شستا» ناجی شاخص کل شد و در پایان با یک هزار و 456 واحد رشد، به کار خود پایان داد.

اما در معاملات امروز و با صف‌های فروش سنگینی که در پیش‌گشایش ایجاد شده بود، شاخص کل در یک ساعت ابتدایی بازار، حدود 15 هزار واحد ریزش داشت. طبق آنچه انتظار می‌رفت با فروکش کردن معاملات هیجانی و جمع شدن صف فروش‌ها در نمادهای پُربیننده، از میزان افت شاخص کل کاسته شد.

البته امروز نماد «شستا» به توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، متوقف شد و نتوانست همانند روز گذشته ناجی شاخص کل باشد. طبق اطلاعیه‌ای که سه‌شنبه شب روی سایت کدال قرار گرفت، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی ١۶.٧٢ درصد سهام سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی را به مبلغ حدود ۵٣٢ میلیارد تومان واگذار کرد و از محل این معامله حدود ۵٠١ میلیارد تومان سود شناسایی کرد.

 

گروه‌های پرتقاضا

مشابه روزهای گذشته نمادهای گروه بانک‌ها، فلزات اساسی و پالایشگاه‌ها بیشترین بازدید را به خود اختصاص دادند. اگرچه بانک تجارت، صادرات، ملت، پاسارگاد و دی با صف خرید به کار خود پایان دادند اما بانک سامان، سینا و موسسه اعتباری ملل شاهد صف فروش بودند.

در میان گروه فلزات اساسی معاملات فولادمبارکه که با صف فروش سنگین آغاز شده بود در نهایت در محدوده صفر تابلو به پایان رسید و همانند روز گذشته با حدود 650 میلیارد تومان، بیشترین ارزش معاملات روزانه را به خود اختصاص داد.

اغلب نمادهای گروه سرمایه‌گذاری‌ها، سیمان، محصولات شیمیایی ، محصولات غذایی و خودرو نیز با صف خرید همراه بودند. برآیند مثبت ورود نقدینگی به بازار سرمایه، بهبود نسبی قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و همچنین ادامه حمایت‌های دولت از بورس، نگذاشت بازار در صف فروش قفل شود.

امروز همچنین رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت بار دیگر مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس تشویق کرد و از ادامه عرضه شرکت‌های دولتی در بورس خبر داد. اما طبق روال روزهای گذشته، اختلال سامانه‌های معاملاتی، عدم نمایش درست قیمت‌ها در سامانه‌های آنلاین و سایت سازمان بورس، باعث شد از حجم سفارشات خرید کاسته شود.

 

گشایش نماد معاملاتی پدیده شاندیز از روز شنبه

طبق اطلاعیه ناظر بازار، نماد معاملاتی شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز در تابلو نارنجی بازار پایه فرابورس ایران درج شد. پیش از این نماد معاملاتی «گتوشا» برای این شرکت درنظر گرفته شده بود که طبق آنچه دلایل فنی عنوان شده است، نماد آن به «گشان» تغییر یافته است. با توجه به گشایش نماد معاملاتی این شرکت از روز شنبه 20 اردیبهشت، سهامداران پدیده شاندیز می توانند نسبت به ثبت‌نام در سامانه سجام و تعیین کارگزار ناظر اقدام کنند.

 

بازدهی11 درصدی شاخص کل در هفته جاری

با پایان یافتن معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل 2 هزار و590 واحد کاهش یافت تا ریزش 0.26 درصدی داشته باشد اما شاخص کل هم وزن0.72 درصد افت داشت که نشان می‌دهد اغلب نمادهای بورسی امروز در محدوده منفی معامله شده‌اند.  ارزش معاملات خرد در روز جاری نیز به 17 هزار و 297 میلیارد تومان رسید که در بین معاملات پایان هفته، بهترین رکود به حساب می‌آید.

در نهایت شاخص کل نتوانست در معاملات این هفته سقف یک میلیون واحد را بشکند و پشت این مقاومت روانی باقی ماند اما بازدهی هفتگی شاخص کل نیز به لطف صعودهای پرقدرت روزهای ابتدایی هفته به 11 درصد رسید.