تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه 9 اردیبهشت 99

13:32 - 1400/01/21
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات روز جاری با ثبت رشد 25489 واحد (معادل 3.11 درصد) به رقم 845 هزار و 995 واحد رسید. رشد قیمت‌ها در سقف مجاز روزانه و بازگشایی نمادهای بزرگ‌تر با گپ‌های 10 درصدی و بالاتر، پرشتاب‌ترین روند تاریخ شاخص کل را به همراه داشته‌است. تغییر ابعاد بازار سهام در کنار تغییر ذهنیت سرمایه‌گذاران رویدادی‌ست که می‌تواند در آینده نه چندان دور و با تضعیف نقدینگی ورودی، شرایط را به کلی تغییر دهد.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز بورس سه‌شنبه 9 اردیبهشت 99

دنیای بورس: با ثبت جهش بیش از 3 درصدی شاخص کل در معاملات امروز، رشد این نماگر بورسی از ابتدای اردیبهشت و پس از گذشت 7 روز کاری به بیش از 22.5 درصدی رسید تا متوسط رشد روزانه ارزش کل بورس تهران در دومین ماه سال به بیش از 2.9 درصد برسد. سرعت خیره‌کننده‌ای که بیش از هرچیز نشان‌دهنده عطش روزافزون معامله‌گران بورسی برای تحقق رویاهای سودآوری در بستر بازار سهام است.

 

غربال‌گری سهام

این روزها رشد کمتر از 2 درصدی شاخص به عنوان یک نشانه منفی برای سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود. هجوم فعالان بازار به سمت سهام دارای صف‌های خرید سنگین وزن صف‌های خرید در مقابل ارزش معاملات روزانه را بالاتر برده‌است و نقدینگی وارد شده بیش از هرچیز به دنبال سهم‌های مثبت به امید ادامه روند اکیدا صعودی و کسب بیشترین بازدهی ممکن است. فروش سهام تنها به منظور اتخاذ موقعیت‌های خرید بهتر صورت می‌پذیرد و تشکیل صف‌های فروش در برخی از نمادهای پرشتاب ماه‌های گذشته در صف‌های خرید در نمادهای عقب مانده از روند خودنمایی می‌کند. فاصله معنادار رشد شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن در داد و ستدهای روزانه بیانگر این مهم است.

امروز در حالی شاخص کل بیش از 3 درصد رشد داشت که شاخص کل هم‌وزن رشد 1.79 درصدی را به ثبت رساند. درجا زدن و اصلاح قیمت‌ها در نمادهای کوچک و متوسط با تجربه رشدهای چند ده برابری ارزش بازار در بازه یکساله اگر با تشدید فشار فروش و تداوم روند اصلاح قیمت‌ها همراه باشد، علاوه بر سهامداران قدیمی‌تر، تازه‌واردان زیان‌دیده و عقب مانده از جریان صعودی بورس را نیز به جمع فروشندگان اضافه می‌کند. بنابراین توجه به میزان رشد قیمت‌ها در برهه کنونی برای انتخاب سهام بسیار حائز اهمیت است و در حال حاضر مختصات معاملات روزانه براساس خرید سهم‌هایی استوار است که بیش از هرچیز از روند کلی جامانده‌اند و تحلیل‌های فنی سودآوری و بررسی میزان دارایی‌های شرکت‌ها به عنوان عامل جذابیت سهام در مراحل بعدی قرار می‌گیرند.

 

4 هزار میلیارد تومان در صف خرید

ارزش معاملات خرد بورس تهران در روز سه‌شنبه رقم 8885 میلیارد تومان را نشان می‌دهد. با اضافه شدن ارزش معاملات خرد فرابورس (اعم از بازار اول دوم و بازارهای پایه) مجموع ارزش داد و ستدهای روزانه در بازار سهام به بیش از 13500 میلیارد تومان می‌رسد. اما نکته مهم در جریان بازار امروز، تشدید صف‌های خرید و فروش به طور همزمان است. پول‌های پارک شده برای خرید در سهام در روز جاری از مرز 4 هزار میلیارد تومان عبور کرد و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ارزش صف‌های فروش در کل بازار سهام نیز به مرز 300 میلیارد تومان نزدیک می‌شود. از آنجایی که معاملات نماد «شستا» پس از اتمام ساعات مجاز صورت می گیرد و امکان انتقال صف‌های خرید به تقاضا برای این نماد وجود دارد صف خرید هزار میلیارد تومانی در این نماد به صورت مجزا محاسبه می‌شود و در لیست 4 هزار میلیارد تومانی یاد شده قرار نمی‌گیرد.

از 303 نماد فعال بورسی 212 نماد قیمت پایانی مثبت و 89 نماد قیمت پایانی منفی داشتند. کاهش تعداد نمادهای مثبت با رشد ارزش صف‌های خرید نوعی تمرکز نقدینگی بر سهام خاص را نشان می‌دهد. امری که با نگاه کردن به برترین سهم‌های دارای تقاضا در سقف مجاز روزانه نیز به چشم می‌آید. از سوی دیگر با کاهش فشار فروش در کلیت بازار سهام شاهد کاهش میزان تغییر مالکیت سهامداران حقوقی به حقیقی به مرز 760 میلیارد تومان در روز جاری بودیم.