معارفه صبا تامین آنلاین برگزار شد

مدیرعامل « صبا »: امسال عرضه اولیه داریم

13:20 - 1400/01/21
معارفه شرکت سرمایه گذاری صبا تامین در نشست خبری «یک دیدار – یک عرضه» به دلیل شیوع کرونا بصورت آنلاین برگزار شد.
مدیرعامل « صبا »: امسال عرضه اولیه داریم

به گزارش «دنیای بورس»، محمد علی میرزا کوچک شیرازی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صبا تامین در این جلسه به معرفی این شرکت و ترسیم اهداف آن پرداخت و گفت: این شرکت با سرمایه 1.5 هزار میلیارد تومانی از نظر سرمایه اسمی و ارزش گروه سرمایه‌گذاری‌ها در رده نخست قرار دارد و بازدهی سبد سرمایه گذاری آن در سال مالی منتهی به اردیبهشت ماه سال جاری طی سال مالی گذشته معادل 280 درصد بوده است.

وی افزود: صبا تامین به عنوان یک هلدینگ سرمایه گذاری، علاوه بر مدیریت سبد سهام، سرپرستی و مدیریت شرکت های تابعه خود که به طور عمده در حوزه خدمات مالی متمرکز هستند را بر عهده دارد.

شیرازی با اشاره به اینکه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی سهامداری 100 درصدی سرمایه گذاری صبا تامین است، افزود: صبا تامین سهام شرکت‌های سیمان تامین، زغال سنگ پرورده طبس، سرمایه گذاری هامون شمال، تامین سرمایه امین، ملارد شیر، لطیف، چوب و خزر کاسپین و صنایع عمومی تامین را در زیر مجموعه خود دارد که بنا دارد طی سال جاری آنها را در بازار سرمایه عرضه کند.

وی گفت: برخی از این شرکت ها اقدامات اولیه انجام شده و در مراحل پذیرش بورس هستند.

شیرازی به اهمیت حاکمیت شرکتی برای صبا تامین اشاره کرد و گفت: حاکمیت شرکتی و تقویت اساس آن از اهداف بزرگ شرکت است و کمیته حسابرسی و حسابرسی داخلی زیرنظر هیات مدیره و در نهایت شفافیت مشغول به کار هستند.

وی بیان کرد: راهبرد شرکت صبا تامین مدیریت پرتفوی بورسی و غیربورسی است. همچنین متنوع سازی به لحاظ سرمایه و استراتژی ماهیت که وابستگی به معاملات خارجی را کمتر کند از دیگر برنامه های این شرکت است.

شیرازی تصریح کرد: از اهداف و استراتژی های مهم صبا تامین، خرید شرکت های بزرگ است که در این راستا در مواقع لزوم با خرید شرکت های بورسی در مواقع بحرانی مثل زمان شهادت سردار سلیمانی، از بازار حمایت کردیم.

وحید حسن پور، مدیرعامل کارگزاری صبا تامین به عنوان مدیرعرضه در این نشست الکترونیکی گفت: 12 درصد سهام سرمایه گذاری صبا تامین معادل یک هزار و 800 میلیارد سهام در بازار اول معاملات فرابورس با نماد  «صبا» و حداکثر سهمیه قابل تخصیص به هر کد۱۲۰۰ سهم و با دامنه قیمت در ثبت سفارش۱۱۰۰۰ الی۱۲۰۰۰ریال، امروز (سه‌شنبه 20 فروردین) عرضه می شود.

وی گفت: ۱۰ درصد معادل ۱.۵ میلیارد سهم «صبا» برای عموم و دو درصد دیگر هم به صندوق های سرمایه گذاری تعلق خواهد گرفت.

حسن پور افزود: با توجه به اینکه صبا تامین رشد خوبی دارد، در نظر داریم سرمایه شرکت را تا 6 ماه آینده افزایش دهیم.

در این نشست اعلام شد: بعد از عرضه اولیه این شرکت ، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نماد شستا بعد از طی آخرین مراحل پذیرش در بورس ، تا اواخر هفته آینده عرضه اولیه خواهد شد.

صبا در آخرین گزارش پرتفوی برای اسفندماه 3068 میلیارد ریال سود فروش حاصل از سرمایه گذاری ها داشته است و معادل هفت هزار و 797 میلیارد و 686 میلیون ریال سود مجامع تا اسفند محقق کرده است.

 

جزییات بیشتر از نشست معارفه

بعداز ظهر امروز جلسه آنلاین معارفه سرمایه گذاری صبا تامین برای اعلام آخرین وضعیت مالی و عملکردی این هلدینگ 1.5 هزار میلیارد تومانی با حضور محمدعلی شیرازی و وحید حسن پور مدیران عامل "صبا" و کارگزاری صبا تامین برگزار شد تا این شرکت آماده عرضه اولیه 12 درصدی سهام (شامل 10 درصد بصورت خرد و 2 درصد به صندوق های سرمایه گذاری) برای چهارشنبه باشد.

براین اساس، شیرازی با بیان اینکه شستا سهامدار 100 درصدی سرمایه‌گذاری صبا تامین است، گفت: سرمایه‌گذاری صباتامین در سال 77 تاسیس شده و بهای تمام شده سهام شرکت‌های متعلق به آن حدود 6 هزار میلیارد تومان است. 72 درصد پورتفوی به ارزش 4.2 هزار میلیارد تومان بورسی و 28 درصد آن غیربورسی است.

وی درباره پرتفوی بورسی با اشاره به اینکه بیش از 30 درصد این پرتفوی در اختیار سهام شرکت‌های صنعت استخراج کانه‌های فلزی قرار دارد، افزود: این پرتفوی عمدتا مربوط به سرمایه‌گذاری در تاصیکو است. همچنین 30 پرتفوی در صنعت بانکداری و موسسات اعتباری سرمایه‌گذاری شده که سهام آن شامل بانک‌های ملت، تجارت و کارآفرین می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: صنایع شیمایی و پتروشیمی، دارویی، فلزات اساسی و بیمه و بازنشستگی به ترتیب 12، 8، 6 و 5 درصد پرتفوی را شامل می‌شوند و 10 درصد مابقی مربوط به سایر صنایع می‌شود. پرتفوی غیربورسی نیز دارای ارزش 1.6 هزار میلیارد تومانی و شامل شرکت‌های وابسته و فرعی مجموعه صبا است که 19 درصد سهام شرکت سنگ آهن مرکزی، 29 درصد سهام تامین سرمایه امین، 100 درصد سهام کارگزاری‌های صباتامین و بیمه تامین آینده، 100 درصد سرمایه‌گذاری هامون شمال و... را شامل می‌شود.

 

عملکرد مالی شرکت

شیرازی سود خالص ۹ماهه این شرکت را 2.7 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: 30 درصد آن مربوط به سود تقسیمی شرکت‌ها و مابقی، سود حاصل از خرید و فروش سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه است. برآورد می شود سود تقسیمی شرکت‌های تابعه و وابسته به صبا تا پایان سال بالغ بر 500 میلیارد تومان باشد که این امر نسبت سود تقسیمی به سود سرمایه‌ای را متعادل خواهد کرد.

وی درخصوص بازدهی سرمایه‌گذاری‌های صبا تامین توضیح داد: از ابتدای سال مالی 98 بازدهی صبا تامین حدود 280 درصد بوده که رقم مناسبی به نظر می‌رسد. همچنین تلاش کردیم اصول حاکمیتی را در مجموعه رعایت کنیم و کمیته حسابرسی و حسابرسی داخلی نیز زیر نظر هیات مدیره مستقر شده است و کمیته ریسک و کمیته جبران خدمات به درستی به وظایف عمل می‌کنند.

 

سه ویژگی راهبرد مدیریت پرتفوی بورسی و غیربورسی

وی با بیان اینکه راهبرد صبا تامین مدیریت پرتفوی بورسی و غیربورسی است و درخصوص مختصات آن افزود: اولویت اول متنوع سازی است که هم به لحاظ سرمایه، استراتژیکی و ماهیت شرکت ها به لحاظ ارزشی وابستگی به مبادلات خارجی دلاری بودن یا غیر دلاری بودن و تغییرات شرکت گره خورده که از این لحاظ توازن را در پرتفوی درنظر می گیریم.

این مقام مسئول ادامه داد: دومین نکته این است که پرتفوی ها به لحاظ EPS ظرفیت مناسبی داشته باشد نه اینطور باشد که شرکت ها با بدهی بالا پرتفوی را اشغال کرده باشند. سومین مورد هم این است که سرمایه گذاری ها تنها در شرکت های بزرگ صورت می پذیرد به عنوان مثال سرمایه گذاری هامون شمال که 100 درصد سهام آن به "صبا" تعلق دارد در این شمار قرار گرفته و در مقیاس کوچک فعالیت می کند و برنامه پذیرش در بورس آن طی سال جاری در دستور کار است.

 

زمان تحقق افزایش سرمایه 34 درصدی

شیرازی در پاسخ به سوال بورس پرس مبنی بر اینکه آیا برنامه افزایش سرمایه 34 درصدی (از 1.5 به 2 هزار میلیارد تومان) طی نیمه نخست سال جاری اجرا خواهد شد؟ پاسخ داد: تمام تلاش بر این است که برنامه افزایش سرمایه از محل مطالبات در نیمه نخست سال محقق شود.

 

عرضه اولیه 4 زیرمجموعه در سال جاری

وی درپاسخ به سوالی دیگر درباره برنامه ورود شرکت های زیرمجموعه به بورس و فرابورس طی سال جاری گفت: با موافقت سهامداران عمده 4 شرکت زغال سنگ پروده طبس و سنگ آهن مرکزی در فرابورس ، سرمایه گذاری هامون شمال و تامین سرمایه امین در بورس تهران طی سال جاری پذیرش و عرضه اولیه خواهند شد.

شیرازی درخصوص تاثیر شیوع کرونا بر شرکت هایی که در آنها سرمایه گذاری صورت گرفته به بورس پرس گفت: بسته به صنعت متفاوت است با توجه به اینکه شرکت هایی که در آنها سرمایه گذاری صورت گرفته نسبتاً بزرگ هستند، کمترین آسیب را از کرونا خواهند دید که از جمله صنایع فلزی، معدنی، بانکی، بیمه و دارویی هستند. البته در بیمه ها و دارویی ها احتمالاً بیشترین اثر را داشته باشد اما درمجموع آنچنان تاثیر خاصی ندارد.

 

روش ارزش گذاری

وحید حسن‌پور‌دبیر مدیرعامل کارگزاری صباتامین نیز درباره روش ارزش‌گذاری این شرکت گفت: ارزش‌گذاری صباتامین به روش NAV بوده و صورت‌های مالی حسابرسی نشده 9ماهه منتهی به بهمن 98 را مبنا قرار دادیم که ارزش افزوده تا 29 اسفند 98 محاسبه و روی NAV لحاظ شده است. با در نظر گرفتن ظرفیت هایی که در شرکت ‌های تابعه وجود دارد، قیمت سرمایه‌گذاری صبا تامین جذاب‌تر خواهد شد.