روزهای شیرین « زر » در « غگل »

صنعتی غذایی زر از 5 دی 97 جانشین صنایع غذایی سینا در شرکت گلوکزان شد. گلوکزان نیز نیاز به معرفی ندارد و شرکتی است که در آن ذرت به عنوان ماده خام دریافت شده و گلوکز، فروکتوز و نشاسته تولید می‌کند.

دنیای بورس: خریداران غگل به نوعی با این سهم برخورد می‌کنند که گویا این شرکت از ذرت زرد رنگ طی یک کیمیاگری عنصر طلا (Au) را خارج می‌کند که کلا در ساختار شیمیایی ذرت وجود ندارد. 

 حالا از مباحث عدم ارزندگی و هیجان سنگین در معاملات این سهم بگذریم و یک نکته جالب را برای مخاطبان مطرح کنیم. به نظر شما سهام‌دار نه‌چندان قدیمی گلوکزان بلوک 51 درصد از سهام غگل را با چه قیمتی خریداری کرده است؟ صنعتی غذایی زر طی روزهای اخیر عرضه سهام را در غگل سرانجام آغاز کرد. 

 معامله بلوکی غگل یا همان خرید 102 میلیون و 268 هزار سهم از گلوکزان با سرمایه 20 میلیارد تومانی به قیمت پایه هر سهم 1723 تومان حدود 15 ماه قبل انجام شده است. کل پولی که زر برای خرید غگل هزینه کرده است حدود 177 میلیارد تومان است. این معامله به صورت 30 درصد نقد و مابقی اقساط انجام شده بود. یک لحظه به ارزش کنونی بازار غگل نگاه کنید. غگل امروز ارزش بازار بیش از 4 هزار میلیارد تومانی را دارا است. 

 زر با عرضه‌ بیش از 170 میلیون سهم طی روزهای اخیر حدود 110 میلیارد تومان نقدینگی به دست آورده است که این عدد معادل 65 درصد از کل مبلغ خرید غگل است. این رویه برای زر در روزهای آتی و احتمالا معاملات امروز، به تامین کل بهای تمام‌شده خرید می‌رسد؛ البته ما نقد و اقساط را کنار گذاشته که خود خیلی در این رویه اثرگذار است. حالا خود را جای این سهام‌دار بگذارید، 15 ماه قبل این سهم را در قیمت کمتر از 180 میلیارد تومان خریداری کرده‌اید آیا در وضعیتی که حباب سنگینی دارایی تحت اختیار شما را فراگرفته است حالت منطقی برای سهام‌دار عمده این سهم جز این است که با عرضه‌های سنگین هم سود شیرینی شناسایی کند و در عین حال از عواقب سنگین رشدهای حبابی در سهام زیرمجموعه که معمولا در مجامع دامن سهام‌داران عمده را می‌گیرد، برای خود بکاهد.

Submitted by admin on