تصمیم کارگروه تنظیم بازار | قیمت پایه شمش فولادی اصلاح شد

13:07 - 1400/01/21
بر مبنای کارگروه تنظیم بازار، قیمت پایه شمش فولادی اصلاح شد. همچنین میزان عرضه شمش نیز مطابق جدولی توسط معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت تنظیم و ابلاغ میشود.
تصمیم کارگروه تنظیم بازار | قیمت پایه شمش فولادی اصلاح شد

 به گزارش «دنیای بورس» به نقل از چیلان، کارگروه تنظیم بازار در جلسه هفتاد و نهم خود در تاریخ 28 بهمن ماه مصوبه ای را گذرانده که ماه ها بود فعالان و ذینفعان و حتی مسئولین بازار فولاد بر آن تاکید می کردند. اصلاح قیمت پایه شمش فولادی برای واقعی سازی تقاضا و افزایش انگیزه عرضه که بالاخره تصویب شده اما به نظر می رسد تاثیر مدنظر دولت در تنظیم بازار فولاد را نخواهد داشت. ضمن اینکه شروطی هم در کنار آن مصوب شده که بسیار پرابهام است.

بر اساس مصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار دولت، قیمت پایه شمش فولادی از این پس بر اساس ۸۳ درصد قیمت صادراتی ایران در خلیج فارس و با سقف رقابت باز تعیین خواهد شد. بر اساس همین مصوبه که در ذیل قابل مشاهده است، قیمت فوب صادراتی شمش ایران به صورت هفتگی از مجله متال بولتن استخراج می شود.

بر اساس همین گزارش، قرار است میزان عرضه شمش معادل ۹۰ درصد تقاضای بورس در ۲ هفته قبل و یا حداقل ۶۰ درصد تولید همه واحدهای تولیدی باشد که مطابق جدولی توسط معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت تنظیم و ابلاغ خواهد شد.

نکته مهم دیگر تامین نیاز واحدهای بزرگ نوردی با ظرفیت بالای ۴۰۰ هزارتن در سال است که قرار است از طریق قراردادهای بلندمدت به قیمت کشف شده بورس صورت پذیرد.

علاوه براین کارگروه تنظیم بازار مصوب کرده به منظور واقعی کردن تقاضا، میزان نیاز واحدهای خریدار شمش در سامانه بهین یاب باید توسط سازمان های صمت استانها به روز رسانی شود.