تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز سه‌شنبه 6 اسفند 98

13:07 - 1400/01/21
بازار سهام با هجوم بی وقفه سرمایه‌های سرگردان روند پرشتاب صعودی خود را ادامه می‌دهد. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در روز جاری با ثبت رشد 14778 واحدی (معادل 2.93 درصد) به ارتفاع 518 هزار و 813 واحد رسید. حرکت دسته‌جمعی نمادهای مختلف از صنایع متنوع بورسی که با ثبت حجم و ارزش بالای معاملات همراه بود از مشخصه‌های اصلی بازار امروز به شمار می‌آید.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز سه‌شنبه 6 اسفند 98

دنیای بورس: معاملات امروز بازار سهام با شروعی آرام و پایانی قدرتمند پیگیری شد. شاخص کل در نیمه نخست داد و ستدهای روزانه رشد 6 هزار واحدی را تجربه کرد و به نظر می‌رسید پس از پشت سر گذاشتن حرکت پرشتاب قیمت‌ها در روز گذشته، نوعی تعادل در معاملات و خرید و فروش‌های سهام به وجود آمده باشد. اما با اوج گیری سفارش‌های خرید در نمادهای بزرگ بانکی، فلزی و شیمیایی رفته رفته فضای کلی بورس تغییر کرد و شاهد کشیده شدن رنج‌های مثبت قدرتمند در نمادهای بزرگ گروه خودرویی نظیر «خودرو» و «خساپا» نیز بودیم که حرکت دسته‌جمعی قیمت‌ها و میل به خرید سهام عقب مانده از رالی روزانه را نشان می‌داد. از سوی دیگر بازگشایی پرقدرت در برخی نمادهای بزگر بورسی نظیر «فارس» و «وبصادر» در جهش یکباره شاخص کل تاثیرگذار بود و نهایتا رشد بیش از 2.9 درصدی شاخص کل را در پی داشت. عدم تحریک تقاضا در نمادهای بزرگ پالایشی در بازاری که موج تقاضا به سمت سهامی با آخرین قیمت‌های متعادل حمله‌ور می‌شدند نیز در نوع خود می‌تواند قابل اعتنا باشد.

چنین رویکردی از سوی سرمایه‌گذاران با توجه به تراکم حضور مردم برای افتتاح حساب در کارگزاری‌ها و تشکیل صف‌های طولانی برای اخذ کد بورسی، انتظار را برای حرکت‌های بی‌محابا و ادامه‌دار قیمت‌ها در بورس تهران به شدت افزایش داده است به نحوی که بسیاری از فعالان بازار سهام در فضای مجازی، هدف‌های رویایی را برای سهم‌های مختلف و شاخص کل ارائه می‌کنند و انتظارات بازدهی‌های سرسام‌آور در کوتاه‌مدت به شدت افزایش یافته‌است. امری که می‌تواند در اوج خوشبینی‌ها به عنوان یک تله فعال هر لحظه سرمایه‌های کم‌تجربه و تازه‌وارد را به دام بیندازد. بنابراین هنوز هم توصیه می‌شود که خرید سهم‌ها توسط سرمایه‌گذاران تازه‌وارد اگر از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری مطمئن و مطرح صورت نمی‌گیرد، با تحقیق و بررسی‌های شخصی انجام بپذیرد که در غیر اینصورت هیچ نهادی مسئولیت زیان‌های احتمالی در خصوص خریدهای هیجانی سهامداران بی تجربه را بر عهده نخواهد گرفت.

 

رکورد تاریخی ارزش معاملات خرد شکسته شد

یکی از نکات قابل توجه در خرید و فروش‌های امروز بازار سهام، شکسته شدن رکورد ارزش معاملات خرد بورس با ثبت رقم 4805 میلیارد تومان بود. جابجایی بیش از 8 میلیارد برگه سهام در داد و ستد‌های امروز نیز از نقاط پررنگ بازار امروز به شمار می‌آمد. خالص تغییر مالکیت 591 میلیارد تومانی سهام از سهامداران حقوقی به حقیقی که عمدتا در گروه‌های شیمیایی، فلزات اساسی، بانک‌ها، خودرو و کانه‌های فلزی اختصاص یافت. تشکیل صف خرید در 173 نماد بورسی به ارزش 1188 میلیارد تومان (شامل 235 میلیارد تومان در نماد «قرن») علیرغم ثبت این ارزش معاملات و رشد پرشتاب شاخص کل حاکی از تداوم عطش تقاضا در تالار شیشه‌ای است. در نقطه مقابل تنها در دو نماد «ختور» و «تکالا» صف فروشی به ارزش مجموع 11 میلیارد تومان را شاهد بودیم.

از 316 نماد فعال بورسی در معاملات روز سه‌شنبه، 273 نماد قیمت پایانی مثبت داشتند (75 درصد از نمادهای بورسی) و 41 نماد قیمت پایانی منفی را به ثبت رساندند.

برای بررسی بیشتر حجم نقدینگی فعال در بستر بازار سهام می‌توان به مجموع ارزش معاملات خرد و صف‌های خرید در بورس، فرابورس و بازار پایه اشاره کرد. بر این اساس، ارزش کل معاملات خرد در این سه بازار، به رقم 6991 میلیارد تومان رسیده‌است. مجموع ارزش صف‌های خرید در این بازارها نیز رقم قابل اعتنای 2004 میلیارد تومان را نشانه رفته است. براین اساس مجموع ارزش معاملات خرد و صف‌های خرید در بازار سهام در روز جاری به رقم 8995 میلیارد تومان می‌رسد که قدرت تقاضا را در این بخش از اقتصاد کشور منعکس می‌کند.