کارنامه بازارها در هفته منتهی به 23 بهمن | نمودار بازدهی 9 بازار

12:59 - 1400/01/21
در هفته‌ای که گذشت هر سه بازار بورس، ارز و سکه در مسیر صعود پیش رفتند. با این حال بورس تهران بار دیگر پیشتاز بازارهای داخلی بود. بهبود نسبی اوضاع در بازار جهانی همزمان با رشد محسوس نرخ ارز در قسمت‌های مهمی از بورس تهران اثر مستقیم داشت. به نظر می‌رود بازار جهانی رفته‌رفته از مرحله واکنش‌دهی به اخبار بیماری نوظهور گذر می‌کند.
کارنامه بازارها در هفته منتهی به 23 بهمن | نمودار بازدهی 9 بازار

دنیای بورس: برای چندمین هفته متوالی بورس تهران جایگاه نخست ثبت بازدهی در میان بازارهای داخلی را به خود اختصاص داد. جریان ورود نقدینگی‌ از سوی بازیگران خرد که نزدیک به 3 هفته بدون وقفه ادامه پیدا کرده بود، در جلسه معاملاتی روز دوشنبه با وقفه‌ای کوتاه همراه شد، اما بار دیگر در آخرین روز هفته با قدرت ادامه پیدا کرد.

در عین حال صعود محسوس نرخ دلار نیمایی در کنار آرامش نسبی بازار جهانی، تقاضا را در گروه‌های بزرگ سهامی تقویت کرد و نهایتا به صعود 3 درصدی شاخص کل بورس در هفته گذشته منجر شد.

در بازار ارز نرخ دلار بار دیگر تا مرز 14 هزار تومان پیشروی کرده و در عبور از این مرز روانی با تردید مواجه شد.

در بازار جهانی و در میان کالاهای پایه مصرفی، نفت پس از چندین هفته ریزش مداوم قیمت‌ها صعودی شد و نخستین برآیند مثبت هفتگی را در سال جاری میلادی به ثبت رساند. برخی زمزمه‌ها از احتمال توافق اوپک پلاس برای کاهش بیشتر تولیدات نفت در چرخش قیمتی طلای سیاه موثر ارزیابی می‌شود.

مس که روز 5 شنبه تا مرز 5800 دلار به ازای هر تن پیش رفته بود با به‌روز رسانی تعداد بیماران و قربانیان ویروس کرونا بار دیگر کمی عقب نشست و به میانه کانال 5700 دلاری بازگشت. با این حال به نظر می‌رسد نگرانی‌ها از شیوع این بیماری رفته‌رفته کمرنگ‌تر می‌شود و فعالان بازارها در انتظار اخبار مرتبط با کنترل آن هستند.

در میان 9 بازار مورد بررسی، تنها فلز «روی» برآیندی منفی در هفته گذشته را به ثبت رساند. 

در زیر نمودار هفتگی 9 بازار مرتبط و مهم برای بورس تهران را ملاحظه می‌کنید.

کارنامه بازارها در هفته منتهی به 23 بهمن | نمودار بازدهی 9 بازار7

▲ شاخص کل بورس: 3 درصد افزایش
▲ دلار: 2.1 درصد افزایش
▲ سکه: 2.2 درصد افزایش


▲ طلای جهانی: 0.4 درصد افزایش
▲ نفت برنت: 4.8 درصد افزایش
▲ مس: 1.6 درصد افزایش
▲ سرب: 2.5 درصد افزایش
▼ روی: 0.3 درصد کاهش
▲ آلومینیوم: 0.7 درصد افزایش