رکورد بی‌سابقه رضایت مالی آمریکایی‌ها | دستاورد جدید انتخاباتی ترامپ

12:55 - 1400/01/21
ایجاد 225 هزار شغل در ماه ژانویه در ایالات متحده بسیاری از فعالان بازار جهانی را شگفت‌زده کرده است. ترامپ هم از این فرصت برای خودنمایی و تبلیغات انتخاباتی استفاده کرده و در توییتی به تحقق یافتن وعده‌های خود اشاره کرد. از سوی دیگر نظرسنجی ژانویه گالوپ نشان از رکورد جدیدی دارد: نزدیک به 6 نفر از هر 10 آمریکایی عقیده دارند وضع مالیشان نسبت به سال قبل بهتر شده است.
رکورد بی‌سابقه رضایت مالی آمریکایی‌ها | دستاورد جدید انتخاباتی ترامپ

دنیای بورس: نگین دوستدار صنایع

موتور اشتغال ایالات متحده در نخستین ماه 2020 با قدرت به راه افتاد. جمعه آمار اشتغال غیرکشاورزی آمریکا نشان از ایجاد 225 هزار شغل در ژانویه داشت. کارشناسان پس از ایجاد 147 هزار شغل در دسامبر، تنها 160 هزار شغل را برای ژانویه انتظار می‌کشیدند؛ به همین دلیل بازارها تا حدی از چنین آمار مطلوبی شوکه شدند. با وجود این، نرخ بیکاری ایالات متحده در ماه ژانویه با رشد 0.1 درصدی به 3.6 درصد رسید که البته این متغیر اقتصادی هنوز در نزدیکی کف 50 سال گذشته خود است. از سوی دیگر متوسط دستمزد ساعتی نیروی کار نسبت به سال قبل 3.1 درصد افزایش یافته است.

از نکات جالب توجه گزارش جمعه بازار کار، افزایش نرخ مشارکت به 63.4 درصد (بالاترین میزان در بیش از 6 سال اخیر) است. به نظر می‌رسد که این رشد متقاضیان کار بود که با وجود ایجاد 225 هزار شغل در ماه قبل، منجر به صعود نرخ بیکاری شد. از این رو کارشناسان رشد اندک نرخ بیکاری را چندان نامطلوب نمی‌دانند. از سوی دیگر نسبت تعداد شاغلان به جمعیت آمریکا در اوج 11 سال گذشته قرار دارد. لری کادلو، مشاور تجاری کاخ سفید، گفت: اگرچه این ضریب اندکی پایین‌تر از اوج سال 2006 است، اما همچنان جای رشد بیشتری دارد.

در حالی که تنها 9 ماه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده است، چنین آمارهایی می‌توانند حمایتی جدی از ترامپ به عمل آورند. مارک زندی، اقتصاددان ارشد مودیز انلتیکس، می‌گوید اگر بازار عملکردی که امروز دارد را در روز انتخابات هم داشته باشد، باد موافقی در مسیر انتخاب مجدد رییس‌جمهور خواهد بود.

البته اصلاحاتی که به طور سالیانه در داده‌های اقتصادی آمریکا انجام می‌شود، به ضرر آمارهای سال‌های اخیر تمام شده است. به طوری که این اصلاحات رقم 2.7 میلیون شغل ایجاد شده در سال 2018 را به 2.3 میلیون کاهش داد. این آمار در سال‌های 2017 و 2019 هم حدود 2.1 میلیون بوده است که نشان می‌دهد اگر چه عملکرد دولت ترامپ در مجموع قوی بوده است، اما همچنان کمی پایین‌تر از عملکرد سال آخر دولت اوباما یعنی ایجاد 2.4 میلیون شغل است.

همچنین کارشناسان عقیده دارند آمار اشتغال غیرکشاورزی در ماه‌های آینده به دلیل تبعات ویروس کرونا بر اقتصاد دنیا و همینطور به علت مشکلات ایجاد شده برای شرکت بوئینگ رشد آرام‌تری را تجربه کند.

از سوی دیگر یک نکته نگران‌کننده در گزارش ژانویه بازار کار این است که از 225 هزار شغلی که در این ماه ایجاد شد، هیچکدام مشاغل صنعتی نیستند و این بخش حتی 12 هزار شغل هم از دست داده است. البته این افت موردانتظار بود، اما کارشناسان کاهش کمتری را برآورد می‌کردند.

در هر صورت به نظر می‌رسد رونق بازار کار در کنار رکوردهای جدید اخیر بازار سهام ایالات متحده سبب بهبود دیدگاه آمریکایی‌ها از وضع مالی خود شده است؛ به طوری که بر اساس جدیدترین نظرسنجی گالوپ، 59 درصد آمریکایی‌ها عقیده دارند که وضع مالی آن‌ها نسبت به سال قبل بهتر شده است و 74 درصد انتظار دارند طی یک سال آینده وضعشان بهتر هم شود. این آمار در تاریخ آمریکا بی‌سابقه است. پیشتر بالاترین درصد آمریکایی‌هایی که وضع مالی خود را بهتر از یکسال قبل می‌دیدند، مربوط به سال 1999 بود که همراه با رونق بازار سهام (مشهور به حباب دات‌کام) 58 درصد شهروندان این کشور چنین ادعایی داشتند.

جالب است که جمهوری‌خواه‌ها و دموکرات‌ها اختلاف فاحشی در این اظهار نظر دارند؛ به طوری که 76 درصد جمهوری‌خواه‌ها و تنها 43 درصد از دموکرات‌ها وضع مالی امسال خود را بهتر از پارسال می‌دانند.

به نظر می‌رسد دیدگاه آمریکایی‌ها نسبت به اقتصاد کشورشان به شدت دو قطبی شده است. بر اساس بررسی مرکز تحقیقات پیو (Pew Research Center)، 81 درصد جمهوری‌خواهان و مستقلان وابسته به حذب جمهوری‌خواه گفته‌اند اقتصاد در وضعیت خوب و عالی قرار دارد. در مقابل، تنها 39 درصد از دموکرات‌ها و افراد مستقل وابسته به این حذب چنین عقیده‌ای دارند.

قابل ذکر است اقتصاد آمریکا در حال حاضر طولانی‌ترین دوره توسعه خود را می‌گذارند. 126 ماه است که اقتصاد این کشور با رشد همراه است و توانسته رکورد 120 ماه مربوط به مارس 1991 تا مارس 2001 را جابجا کند.