کارنامه بازارها در هفته منتهی به 18 بهمن | نمودار بازدهی ۹ بازار

12:55 - 1400/01/21
شاخص کل بورس تهران هفته اخیر را نیز با رکوردشکنی‌های پیاپی ادامه داد و جز در نخستین روز معاملاتی هفته بر مدار صعودی باقی ماند. دو بازار داخلی دیگر، ارز و سکه، کار خود را با افت ملایم به پایان بردند. با این حال بازار جهانی به مرحله سرگیجه ناشی از بیماری جدید رسیده است. آمارها نشانه‌های ضد و نقیضی از رسیدن به نقطه اوج گسترش بیماری نشان می‌دهند و در این بین اخبار مربوط به کشف دارو برای «کرونا»ی جدید تایید نشده است. از سوی دیگر چین و آمریکا در تلاش‌اند تا به فاز دوم توافق تجاری نزدیک‌تر شوند.
کارنامه بازارها در هفته منتهی به 18 بهمن | نمودار بازدهی ۹ بازار

دنیای بورس: بورس تهران در هفته‌ای که گذشت شاهد ورود 1395 میلیارد تومان نقدینگی، تنها در تابلوی اصلی، بود و این موضوع خود می‌تواند پرده از علت اصلی صعود بورس بردارد. دیگر بازارهای داخلی این هفته را آرام و بدون تنش خاصی پشت سر گذاشتند. با این حال دلار همچنان نیم‌نگاهی به سرنوشت FATF دارد و سکه از یک سو نظاره‌گر رفتار دلار و از سوی دیگر مراقب تحرکات اونس جهانی است. 

بازار جهانی اما وضعیت پیچیده تری را پشت سر می‌گذارد. افزایش تعداد قربانیان ویروس کرونا در چین سرعت بیشتری گرفته، اما خارج از مرزهای این کشور به کندی گسترش پیدا کرده است. از دیگر سو طی دو روز اخیر تعداد مبتلایان به بیماری نوظهور تقریبا خطی شده و این مساله این امید را به وجود آورده که به نقطه اوج گسترش این بیماری نزدیک شویم.

از دیگر سو روز گذشته اخباری در رابطه با کشف درمان این بیماری در یک دانشگاه چینی و توسط یک تیم بریتانیایی منتشر شد. این خبر بازار جهانی را در مسیر صعود محسوس قرار داد. با این حال سازمان بهداشت جهانی عملکرد و مفید بودن این راه درمان را تایید نکرد و انتشار آمار روزانه بیماران نیز  مزید بر علت شد تا کامودیتی‌ها راه رفته را برگردند.

در نهایت روز گذشته چین از کاهش تعرفه 75 میلیارد دلار کالای وارادتی از آمریکا خبر داد. مساله‌ای که از یک سو از عزم چین برای عملی ساختن توافق فاز اول خبر می‌دهد و از سوی دیگر راه را برای فاز بعدی مذاکرات هموارتر می‌کند. به همین ترتیب مقامات آمریکایی نیز تا این جا واکنش مطلوبی به اقدام چینی‌ها نشان داده‌اند. با این حال بازار جهانی هنوز در گرو بیماری کروناست و انتظار می‌رود ویروس تازه‌ظهور مسیر بازارها را مشخص کند.

در زیر نمودار بازدهی ۹ بازار و کالای مطرح که به گونه‌ای نزدیک با بورس تهران مرتبط هستند را می‌بینید:

کارنامه بازارها در هفته منتهی به 18 بهمن | نمودار بازدهی ۹ بازار14


شاخص کل بورس: 4.4 درصد افزایش
دلار: 0.5 درصد کاهش
سکه: 1.5 درصد کاهش

طلای جهانی: 1.4 درصد کاهش
نفت برنت: 6 درصد کاهش
مس: 2 درصد افزایش
سرب: 2.6 درصد کاهش
روی: 2.2 درصد کاهش
آلومینیوم: 0.2 درصد افزایش