44 کنفرانس اطلاع رسانی بورس در یک قاب: کدام شرکت‌ها تجدید ارزیابی را رد کردند؟

12:55 - 1400/01/21
در آخرین موج صعودی بازار که از 21 دی ماه و پس از هفته پر تنش تقابل ایران و آمریکا درمنطقه آغاز شد، نمادهای بیشماری در بازار سهام رشد‌های چشمگیری را به ثبت رسانده‌اند. بسیاری از این نمادها در پی تغییرات بیش از 50 درصدی قیمت در کمتر از 15 جلسه متوقف شدند و بازگشت آن‌ها به چرخه معاملات به برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی منوط شد. در اکثر موارد یکی از سوالات مطرح در این کنفرانس‌ها قصد شرکت برای افزایش سرمایه از محل‌تجدید ارزیابی بوده است.
44 کنفرانس اطلاع رسانی بورس در یک قاب: کدام شرکت‌ها تجدید ارزیابی را رد کردند؟

دنیای بورس: نمادهای بسیاری در روزهای اخیر وقفه‌های 50 درصدی  در معاملات را تجربه کرده‌اند. در بسیاری از این موارد انتظار برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی یکی از بهانه‌های اصلی جذب تقاضا به شمار می‌آید.

در هفته معاملاتی که سپری شد 44 نماد سهامی کنفرانس اطلاع‌رسانی برگزار کردند و به سوال کارشناسان در رابطه با عملیات شرکت‌ها و دیگر نکات مبهم مرتبط با سهام پاسخ گفتند. در این بین تنها سه خودروساز بزرگ «خودرو»، «خساپا» و «خپارس» به صورت واضح افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را تایید کردند. با این حال همچنان توضیح دقیقی در رابطه با زمان و میزان افزایش سرمایه به میان نیامده است؛ تنها ایران‌خودرو اعلام کرده که ارزیابی مورد نظر در مراحل پایانی است.

در رابطه با 28 نماد یا هیچ سوالی در کنفرانس اطلاع‌رسانی مطرح نگریده و یا آن که سوالی در رابطه با تجدید ارزیابی مطرح نشده است. این نمادها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

44 کنفرانس اطلاع رسانی بورس در یک قاب: کدام شرکت‌ها تجدید ارزیابی را رد کردند؟12
نمادهایی که در آخرین کنفرانس اطلاع‌رسانی آن ها اشاره‌ای به تجدید ارزیابی دارایی ها نشده است

در مقابل 15 نماد به صراحت اعلام کرده‌اند که برنامه‌ای برای افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی ندارند یا دست‌کم تاکنون تصمیمی در این باره گرفته نشده است. این رد احتمال در برخی موارد روند نزولی قیمت سهم را به دنبال داشته است و در برخی موارد نیز خللی در تقاضای پرقدرت ایجاد نکرده است. نمادهایی که این هفته طی کنفرانس اطلاع‌رسانی افزایش‌سرمایه از محل تجدید ارزیابی را رد کرده‌اند در زیر می‌بینید:

44 کنفرانس اطلاع رسانی بورس در یک قاب: کدام شرکت‌ها تجدید ارزیابی را رد کردند؟20
نمادهایی که در آخرین کنفرانس اطلاع رسانی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را رد کرده اند

در رابطه با برخی نمادهای بازار مساله تجدید ارزیابی به هیچ وجه جزو بهانه های صعود قیمت سهم تلقی نمی شود و رد این احتمال از سوی شرکت‌ها نیز لزوما تاثیری بر روند قیمت سهم ندارد. با این حال آگاهی از زمین بازی هر سهم بی‌شک جزو مهم ترین مولفه های کسب بیشترین سود در این بازار است.