تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز دوشنبه 14 بهمن 98

12:53 - 1400/01/21
بورس تهران در جلسه میانی هفته با قدرت به مسیر صعودی خود ادامه داد. شاخص کل بورس با رشد 10660 واحدی، صعودی معادل 2.5 درصد را طی یک روز به ثبت رساند تا نقدینگی هم‌چنان قدرت خود را به رخ دیگر واقعیت‌های بازار بکشد. حجم قابل‌توجه پول‌های ورودی، قوت گرفتن ایده تجدید ارزیابی بزرگان بازار در کنار شروع نسبتا مثبت بازارهای جهانی در ابتدای هفته مهم‌ترین عوامل صعود بازار در این جلسه معاملاتی بودند.
تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز دوشنبه 14 بهمن 98

دنیای بورس: ارزش معاملات خرد بورس امروز بار دیگر به مرز 4  هزار میلیارد تومان نزدیک شد و در سطح 3983 میلیارد تومان قرار گرفت. نمادهای بزرگ فلزی معدنی بار دیگر به فهرست موثرترین نمادها بر تغییرات شاخص بازگشتند و مسیر شاخص برای صعود قابل‌توجه 10 هزار واحدی را هموار کردند.

شروع مثبت بازار جهانی و عقب‌گرد آهسته آن

معاملات امروز بازار جهانی از این جهت حائز اهمیت بود که چینی‌ها بعد از تعطیلات سال نوی میلادی به میدان دادوستدها بازگشتند. نماگرهای بازارهای این کشور امروز افت‌های شدیدی را به نمایش گذاشتند و قیمت‌ها به کف مجاز تعیین شده رسیدند. با این حال محرک‌های پولی که دولت چین برای تخفیف آثار ویروس کرونا در بازارهای این کشور به کار گرفته سبب شد تا بازار کامودیتی‌ها این هفته را با آرامش بیشتری آغاز کند. به این ترتیب در دادوستدهای آغازین قیمت مس و روی با رشد بیش از 1.5 درصدی همراه شد و نفت بدون تغییر خاصی مورد معامله قرار گرفت. اما رفته‌رفته بار دیگر جو بدبینی‌ها در بازار جهانی بیشتر شده است: تا آن‌جا که تغییرات قیمت روی به محدوده منفی بازگشته و رشد قیمت مس به 0.5 درصد محدود شده است.

حفظ سطوح فعلی قیمت‌ها نیز برای سهامداران بورس تهران به شدت حائز اهمیت خواهد بود. در صورتی که کامودیتی‌ها قصد ادامه مسیر نزولی را داشته باشند توجه به بهانه‌های دیگری همچون تجدید ارزیابی نیز سخت‌تر خواهد شد. به نظر می‌رسد همچنان پشتوانه‌های کافی برای تغییر روند بازار جهانی به دست نیامده و ممکن است این پایان روند نزولی بازارها نباشد. در سوی مقابل به محض به دست آمدن چنین نشانه‌هایی سهام کامودیتی‌محور احتمالا انگیزه‌های بسیار قوی‌تر برای صعود به دست خواهند آورد.

بزرگان فلزی؛ از بهانه‌های بازاری تا واقعیت‌های سودآوری

روز گذشته و در میانه جلسه معاملاتی یکشنبه، اخباری در رابطه با قصد «فملی» به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی منتشر شد و همین خبر توانست نه تنها قیمت این سهم را از نزدیکی کف مجاز به سقف روزانه هدایت کند، بلکه در کلیت بازار سهام فضایی مثبت را القا کند. البته این رویه خبررسانی به خودی خود سوءظن‌ها و نگرانی‌هایی را در پی داشت.

عصر روز گذشته و بعد از ساعات معاملاتی این شرکت در رابطه با خبر مذکور شفاف‌سازی خود را بر روی کدال قرار داد و بعد از تاکید بر امکان شرکت در رابطه با استفاده از این پتانسیل اعلام کرد هنوز تصمیمی در این رابطه گرفته نشده است. این شفاف‌سازی نتوانست تغییری در ادامه مسیر روز گذشته سهم ایجاد کند و «فملی» در جلسه معاملاتی امروز با رشد 3.4 درصدی قیمت پایانی دومین نماد موثر بر رشد شاخص کل بود.

در کنار این حاشیه‌ها، ورق گرم فولاد مبارکه امروز در بورس کالا سقف قیمتی جدیدی را به ثبت رساند. در جلسه امروز بورس کالا بیش از 45 هزار تن ورق گرم گرید B «فولاد» و همین‌طور در حدود 15 هزار تن ورق گرم C این شرکت تحت قراردادهای سلف و برای تحویل در فروردین سال 1399 مورد معامله قرار گرفت. نکته مهم در این بین سقف‌شکنی‌های قیمت این محصولات بود؛ مساله‌ای که از دو محل افزایش نرخ ارز و سطوح نسبتا مطلوب قیمت ورق فولادی در بازارهای مرجع ناشی می‌شود. با این حال باید توجه داشت که ادامه بحران ویرس جدید‌الظهور می‌تواند قیمت محصولات فولادی را نیز تحت فشار قرار دهد.

در رابطه با معاملات امروز ورق گرم فولاد مبارکه بخوانید: ورق‌های گرم «فولاد» سقف‌های قیمتی جدیدی را ثبت کردند